12 tips: Øk inntektene, kutt kostnadene

Finans gutt

Dette er en oppfølger på dette innlegget jeg skrev tidligere.

Det er som nevnt tidligere bare to metoder for å forbedre resultatet i bedriften din: Du kan øke inntektene og du kan kutte på kostnadene. Begge deler vil gi deg mer penger i kassen som kan brukes til å bygge en enda bedre bedrift.

Det høres kanskje ut som noe som er lettere sagt enn gjort, men økte inntekter og lavere kostnader er selvfølgelig ikke umulig. Det krever bare at man endrer måten man jobber på og setter seg klare mål.

Et klart mål er derfor første steg. Finn ut hva dagens situasjon er (hvor mye tjener bedrift og hva koster det å drive bedriften?). Om du klarer å fastsette dette for f.eks hver måned kan et greit mål være å øke marginene med 10-20% i gjennomsnitt innen 3 måneder. Dette kan gjøres både ved å øke inntektene og kutting på kostnadssiden.

6 tips til økte inntekter

1. Kutt ut de dårligeste kundene. De fleste forretninger har kunder som legger lite igjen i kassa. Det kan ofte være at disse kundene ikke er noe særlig verdifulle, selv om man tjener på de. Ved å kutte de ut kan man bruke tiden på å jakte ned mer lønnsomme kunder. For meg som jobber med markedsføring, så kommer jeg stadig over kunder som har veldig lav betalingsvilje, men som er over gjennomsnittet kravstor og engasjert i prosjektet når man først tar de inn. Dette er ikke bare problematisk fordi de betaler dårlig (det kan være OK å ta inn kunder for å fylle opp timeplanen selv om man ikke tjener mye på det), men om da i tillegg denne kunden bruker alt for mye av tiden din blir det fort ulønnsomt. Denne tiden burde heller gå til lønnsomme kunder.

2. Øk prisene dine. Så fremt du ikke konkurrerer i et lavprissegment, så kan en liten prisøking ofte være løsningen. De færreste bryr seg om pizzaen koster 130 eller 140 kroner – men for deg som pizzaselger er dette ekstra penger rett i bunnlinjen din. Finn andre argumenter enn pris for at kundene skal velge ditt firma!

3. Selg mer. “Dooh – dette jobber vi alltid med!”. Gjør du nå det? Har du tenkt på muligheten for mersalg og kryssalg? Mersalg er når du selger mer av det samme, mens kryssalg er når du selger noe annet til samme kunde.

For eksempel om du selger et bil til kunden, så er mersalg når du selger bil nummer to og tre til kunden (som er så fornøyd at han ikke bytter bilmerke eller bilforhandler), mens salg av en skiboks, finere felger, ekstra servicegaranti og forsikring er eksempler på kryssalg.

4. Få kundene til å bli dine selgere. En fornøyd kunde som anbefaler dine produkter eller tjenester er den beste salgsesset du kan ha. Her handler det ikke bare om å gjøre kundene fornøyde (dette burde du alltid jobbe med!), men å legge opp et rammeverk som gjør det enkelt for kunden å bli en selger av ditt produkt.

Dette skal jeg komme tilbake til i et eget innlegg.

5. Selg unna utstyr du ikke trenger. Alt for mange bedrifter har et laget med utstyr de ikke lengre trenger, men som de aldri kvittet seg med. F.eks datamaskiner – det er bedre å få noen hundrelapper for den, i tillegg til at noen andre tar på seg jobben med henting, enn å la den stå og støve i et skap.

For bedrifter som jobber med industri er det alt for ofte maskiner og kjøretøy som blir stående og ta opp plass. Om salgsverdien er null, så kan man som oftest for betalt for stålprisen.

6. Lei ut ledige rom. Har bedriften din ledige lokaler som ikke brukes, lei de heller ut. I tillegg til en ekstrainntekt, så kan det være at leietaker også bidrar til strøm, internett og andre fellesutgifter.

6 tips til lavere kostnader

1. Bli kvitt det overflødige. Gå gjennom regnskapet og se hvor pengene brukes. Har man et mobilabonnement som ikke er tilpasset forbruket? Betaler man for dyr hosting? Har vi en leieavtale vi sjeldent bruker? De aller fleste bedrifter betaler for mye mer enn de trenger.

2. Få leverandørene til å by på deg. Forsikringer, telefonavtaler, serviceavtaler – her kan det ofte være mye å hente. Har du hatt samme forsikringsleverandør i 5 år uten å vurdere andre leverandører får du nesten garantert ikke den beste prisen de kan tilby. Gjør en årlig ringerunde og få dine leverandører til å by på deg.

3. Om noe er for mye arbeid, sett det bort.  Ofte kan man spare penger på å bruke penger. Tiden din kan brukes på viktigere oppgaver. Om sjefen skal bruke mange timer hver uke på å vaske lokalene for å holde kostnadene nede blir du lettere utbrent og du bruker ikke tiden effektivt.

Gjør en god jobb med å deligere oppgaver. Dette er noe som tar tid og man vil garantert gjøre mange feil. Det er derfor viktig å komme i gang, slik at man kan begynne å lære av feilene så fort som mulig.

4. Kutt ut reisingen. Mange reiser unødvendig mye. Det forsvares ofte med at man vil belønne seg selv litt, samtidig som man får gjort unna litt jobb. Kutt ned på dette og ta en titt på alle mulighetene som finnes med internett i dag. Belønning av deg selv behøver man ikke reise landet rundt for å gjøre. Hva med å ta en titt på Den Norske Turforeningen når du skal belønne deg selv? Billigere og bedre for helsa.

Utfordring til lesere: Hva slags muligheter har vi på internett for å kutte reisekostnader? Selv bruker jeg Webex og Skype, men vil gjerne høre hva annet som finnes.

5. Gi opp dyre vaner. De fleste har noen dyre vaner. Driver du en liten bedrift, så sparer du både deg selv og bedriften svært mye penger om du kutter ut ting som røyk, merkeklær og dyre elektroniske gadgets.

6. Snakk med regnskapsføreren din. Om han/hun gjør jobben sin skikkelig, så bør det være mulig å få gode råd herfra.

What Not To Do When Your Ex Wants You Back

Hvilke gode råd har du å komme med?

zp8497586rq

Kenneth Dreyer

Rådgiver at Inevo
Dette er min personlige blogg. Jeg er lidenskapelig opptatt av teknologi, markedsføring og design. Dette vil i hovedsak være temaene på bloggen min.

Latest posts by Kenneth Dreyer (see all)

4 thoughts on “12 tips: Øk inntektene, kutt kostnadene

    • Takk Mia! Bloggen kommer til å etterhvert bli en blanding av business og privat (hovedsakelig reise og teknologi). Jeg jobber jo ikke bare med web og går mer i retningen av forretningsutvikling, så temaer rundt drift, start-ups o.l blir bare mer og mer aktuelt for meg.

      Kommer egen blogg etterhvert på Crenia sin side hvor jeg vil blogge om markedsføring og internett :)

  1. Hei, flott innlegg!
    1 ting man kanskje kan kutte kostnader på med reise kan være å bruke programmer som TeamViewer. Det har kanskje litt med hva du driver med da så klart.
    Men er du ofte ute å reiser til kunder for å utføre support på datamaskiner, kan du kanskje av og til benytte deg av remote desktop og hjelpe kunder på den måten.

    • Takk for tipset, Stein Ove.

      Jeg er veldig for digitale møteløsninger. Som sagt bruker jeg selv Webex og Skype, men er alltid på jakt etter gode alternativer.

      Det skal nevnes at jeg fortsatt føler det er mer riktig å møte kunder og partnere i enkelte tilfeller, fremfor et “digitalmøte”. Når man får en ny kunde kan det være greit å treffe de personlig før man går i gang. Jeg mener dette kan forsterke forholdet mye. Om man jobber sammen over lengre tid kan det være greit å få inn et ordentlig møte minst en gang i året, selv om man snakker sammen på tlf/nett flere ganger i uken. Helt til slutt har vi når noe stort skal lanseres – da kan det være greit å treffes for en pils :)

Comments are closed.