5 trender for søkemotoroptimalisering i 2013

De fleste som gjennom de siste årene har jobbet med å øke sin egen synlighet i Google må muligens tenke nytt i tiden fremover om man fortsatt ønsker å holde seg på topp (eller nå den!). Tidene forandrer seg og det gjør også søkemotorene.

Jeg anbefaler at man skriver en ny markedsføringsstrategi minst en gang i året (iallefall når det kommer til det digitale) og for de som har søkemotoroptimalisering (SEO) som en av postene, så vil dette innlegget handle om tingene du må ta for deg.

1. Innhold er fortsatt “King”.

Veggdekor.no viser produktet frem på en kreativ måte

Denne har gått igjen i mange år nå og det er ikke uten grunn. Faktumet er at vi fortsatt ikke er flinke på det. Nesten alle nye kunder jeg jobber med gjennom året (spesielt innen netthandel) har gjort en dårlig jobb på dette området.

Hvis du selger et produkt på internett er det viktig å holde i bakhodet at dine kunder ikke vil kunne bruke mange av sansene sine på internett. Man kan hverken kjenne på (føle), lukte eller smake på det du har i nettbutikk. Det er også vanskelig å visualisere hvordan produktet skal brukes.

Din oppgave blir da å gjøre det lettere å bli kjent med dine produkter.

2. Ikke lengre bare en nettside

Google sitt søk viser ikke lengre bare en liste over nettsteder i treffet. Nå får du i tillegg treff på kart, bilder, video, blogger, nyheter, twitter og mye mer, alt ettersom hva slags nisje og land du søker.

Om konkurrentene dine er synlig på noe annet enn nettsiden sin, så er det enda et område du må slå de. Her er det viktig å passe på at du samkjører – nettsiden din bør være hovedplattformen, alt annet blir sekundærplattformer.

En viktig plattform som ikke har fått mye fokus her i Norge enda er Yelp.no. Du har kanskje fått med deg iPhone sin Siri? Siri bruker nemlig Yelp.no for å finne store deler av informasjonen sin. Når Siri en dag blir lansert på norsk, så vil også trafikken til Yelp blåse i været.

3. Mindre fokus på lav-verdi faktorer

Tidligere har det vært mye fokus på den perfekt optimaliserte nettsiden – den skulle gjerne ha en den perfekte mengden med tekst, hvor nøkkelord ble nevnt X ganger. HTML og CSS koden validerer et-hundre-prosent og alle bildene heter nokkelord.jpg.

Disse tingene vil i fremtiden bli mindre viktig. Google har blitt smartere og trenger ikke hjelp i samme grad som før med å forstå hva ditt nettsted handler om.

4. Invester i mobil

I dag bruker nesten 50% mobil daglig til å surfe på internett. Aldri før har mobil vært mer viktig i kjøpsprosessen.

Selv om du ikke har et produkt som tradisjonelt sett kjøpes over nett eller du tror det er lite sannsynlig at noen vil gjøre et spontankjøp på bussen, så er det viktig å huske at mange gjør research mens de sitter på bussen.

Har du ikke investert i mobil enda, så er 2013 året du bør gjøre det i.

5. Sosiale medier påvirker rangeringene i større grad

Det er for de fleste som har jobbet med SEO aktivt i 2012 ingen nyhet at lenker fra Facebook og Twitter har spilt en viktig del i det totale lenkebildet. Dette vil selvfølgelig fortsette inn i 2013 også.

Inngående markedsføring (inbound marketing) blir viktigere enn det har vært før. Verdien av bredere tilstedeværelse blir større, da det er mer naturlig at en populær bedrift deles i alle type kanaler.

natural diabetes cure

Vil du fortsette å henge med på SEO fronten i 2013, så er mitt råd at du kjører en ny SEO-audit. Sleng gjerne med en audit på alle andre kanaler i markedsmiksen. Varm deg en god kakao på en regnværsdag og kjør på!

zp8497586rq

Kenneth Dreyer

Rådgiver at Inevo
Dette er min personlige blogg. Jeg er lidenskapelig opptatt av teknologi, markedsføring og design. Dette vil i hovedsak være temaene på bloggen min.

Latest posts by Kenneth Dreyer (see all)

Comments are closed.