Aldri putt alle eggene dine i samme kurv

Alle som bare har en smule forståelse av hvordan internettmarkedsføring fungerer vet høyst sannsynlig allerede hva dette innlegget vil handle om. Alle er enige. Alle har hørt det før. Alle skjønner hvorfor det er viktig. Alle har som mål å gjøre det – men hvordan mange gjør faktisk noe med dette?

Har du alle eggene dine i samme kurv?

Har du alle eggene dine i samme kurv?

Jeg snakket nettopp med en bekjent av meg. Han var nemlig storfornøyd, siden han hadde nådd hovedmålene sine innen søkemotoroptimalisering. Jeg gratulerer! Så spør han meg om jeg kan ta en titt på webstatestikken hans, noe jeg sier meg villig til – og her får jeg sjokk: ca 85% av statestikken kommer fra Google alene.

Dette er forsåvidt greit i mange tilfeller, om det f .eks er en nettside som er laget med et formål, nemlig å rankere i søkemotorene og tjene penger på reklame (også kjent som MFA – Made For Adsense), men for en seriøs nettside, som ikke ønsker å begrense seg og alltid jakter etter mer vekst, høyere konvertering og fornøyde brukere, så ville jeg sagt at dette langt ifra er en god ting.

Hva om Google dropper deg helt fra indeksen sin?

Da sitter du der med et enormt drop i trafikk. Kan du overleve det om det skjer for en uke? For et måned? For et halvt år? Vil du være klar til å starte opp igjen om det tar et år før siden er tilbake? For veldig mange kan dette være nok til at de dropper et prosjekt, og det er veldig synd spør du meg.

Det er ikke bare trafikk fra søkemotorene som gir positiv ROI.

Alltid jakt på nye kilder for relevant trafikk

Du leser kanskje et sted at Facebook trafikk gir dårlige resultater og har lav CTR? Ja, i de aller fleste tilfellene stemmer det – men allikevel har jeg kjørt flere kampanjer på facebook med en veldig positiv ROI. Det hele kommer ann på hvordan du formidler budskapet ditt og hvem du sikter det til. En annonse for kjøp av ny bil vil nok ikke gi deg så mye respons fra facebook, da folk sjeldent er i modus for å kjøpe ny bil når de sitter på facebook. Derimot, om du annonserer på Toyota sidene på finn.no, så er sjansene adskillig mye større for å selge Toyota.

Finn ut hva dine konverteringer er verdt

Det er umulig for deg å finne ut hvorvidt en ny kilde for trafikk er verdt pengene sine uten å vite hva dine konverteringer er verdt. Husk, trafikk er verdiløs til den konverterer. Det hjelper ikke om du kjøper en million brukere, så lenge ingen av de blir til en konvertering.

For mange er det enkelt å regne konverteringer. Hvis de f.eks selger bare et produkt til 500,- kroner, hvorav 200,- kroner går til innkjøp av produkt (la oss holde det enkelt, så glem avgifter, skatt, mva osv), så vet man at en konvertering er verdt 300,- kroner. Alle kilder som da gir minst et salg for hvert 300 krone brukt i markedsføring gjennom denne kilden, har da en positiv ROI.

Det finnes konverteringer som er vanskeligere å måle i penger. F.eks når folk melder seg opp på et nyhetsbrev, når de legger igjen en kommentar, hvis de registerer seg på en nettside hvor det ikke kan kjøpes noe. Det er selvfølgelig vanskelig å sette en eksakt pris på slike handlinger, men det nærmeste man kommer er da ved å se på hva man allerede har. La oss ta en nyhetsbreveksempel:

Du har allerede 1.000,- påmeldte i nyhetsbrevet ditt. Du sender ut reklame en gang hver måned, hvor du da har en annonsør som betaler deg 5.000,- for å få sin reklame inkludert i nyhetsbrevet ditt. Allerede her så er break-even verdien på dine påmeldte 5,- kroner. I dette nyhetsbrevet ditt så har du også inkludert noen affiliatelenker. I gjennomsnitt over de siste x antall nyhetsbrevene du har sendt ut, så ser du at det i snitt har blitt handlet for 1.500,- hver gang du sender ut noe. Prisen har nå gått opp med 1.5,- kroner, så den totale summen blir 6.5,-.

For å gå i null, kan du altså betale 6 kroner og 50 øre per nye bruker som melder seg på nyhetsbrevet.

Det er mange andre kilder for trafikk

Det finnes en rekke måter å tiltrekke seg trafikk. Den beste metoden etter min mening er å tilby noe brukerene vil ha, noe de er fornøyd med og noe de vil komme tilbake til.

Noen kanaler for å få trafikk til nettsiden:

  • Søkemotoroptimalisering (husk det er flere søkemotorer enn Google)
  • Betal per klikk / PPC (Husk det er flere leverandører enn Adwords)
  • Sosiale medier (Det strekker seg lengre enn PPC programmet til Facebook)
  • Blogging – delta med de andre på nett
  • Kjøp annonser
  • Funksjoner på nettsiden (tips en venn, del denne siden osv)
  • Gjør noe som gir deg mediaoppslag
  • Lenke- og bannerbytte

Det er massevis av metoder for å få trafikk. Alt kommer ann på hva du gjør og hvem du vil ha på siden din. Det viktigste er at du aldri lar en kilde alene stå for majoriteten av trafikken din.

Har du alle eggene dine i en kurv akkurat nå? Har du en plan for hvordan du kan fordele eggene?

Kenneth Dreyer

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>