Følger bedriften din med i digitalverden?


essay service
Barnene som vokser opp i dag er den første generasjonen som kan kalle seg en fullverdig digital generasjon. Vi er nok muligens fortsatt i en tidlig fase av den digitale leveralderen, men det betyr ikke at man bør vente med å henge seg på. Dette gjelder spesielt for bedriften som vil være her også om 10 år.

En av de største endringene ser vi i hvordan bedrifter kommuniserer med kunder og potensielle kunder. Kundeservice endrer seg, måten vi har kontakt med kundene endrer seg, salgsaktiviteter endrer seg. Det blir også lettere for kunder å nå ut til oss. Ikke minst er vi mer sårbare ovenfor negative tilbakemeldinger fra kunder når alt er så åpent.

Her er noen av tingene jeg tror vil endre seg når det kommer til markedsføring, kundeservice og salg:

  • Nettsiden blir er viktigere medium. Den vil gi førsteinntrykket til mange av de potensielle kundene. Gir konkurrentene et langt bedre førsteinntrykk, så vil ikke din bedrift bli en del av vurderingssettet.
  • Tilgjengeliget fra forskjellige plattformer blir viktig. Du har kanskje allerede en god nettside, men fungerer denne nettsiden på smarttelefonene? Trafikken fra smarttelefoner har siden iPhone og Android tok av vært eksplosiv og den vil fortsette oppover en stund til.
  • Sosiale medier blir viktig for salg og kundeservice. Om kunden stiller deg et spørsmål i sosiale medier forventer de et svar.
  • Større fokus på ROI. Med de nye kanalene så kommer også bedre verktøy for å måle lønnsomhet i de forskjellige investeringene man gjør.
  • Måten vi tenker markedsføring. Markedsmiksen vil endre seg. Fokus på inngående markedsføring, synlighet og annonsering endrer seg.
  • Bedre samkjøring. Bedrifter må ha en kommunikasjonsstrategi. Det funker dårlig om nettsiden gir et budskap, Facebook siden gir et annet og annonsene du kjøper gir et tredje budskap. Alt kommunikasjon må henge sammen.
  • Kundene vil forvente mer merverdi. Det de kjøper skal være kompatibelt med deres digitale livsstil.
  • Markedsføringskroner vil flyttes over til digitalt. Det som i dag er tradisjonelle medier vil følge etter og tilby sine tjenester over nye kanaler og plattformer.
  • IT i din bedrift blir mer viktig. IT blir viktig for effektivisering av bedriften, for økonomistyring, for den daglige driften, for kundeservice, for informasjonsflyt, for salg og for markedsføring. IT som bransje har noen gode år i møte.

Dette er noen av tingene jeg tror vil endre seg betydelig de neste 5 årene. Hva tror du?

765qwerty765

Kenneth Dreyer

Rådgiver at Inevo
Dette er min personlige blogg. Jeg er lidenskapelig opptatt av teknologi, markedsføring og design. Dette vil i hovedsak være temaene på bloggen min.

Latest posts by Kenneth Dreyer (see all)

Comments are closed.