Død over den tradisjonelle mediekanal

Det er ikke akkurat en overraskelse at markedsførere forteller oss at tradisjonelle mediekanaler vil dø ut. TV og radio får mindre og mindre tilhengere. Selv om dekningen av TV-apparater fortsatt er på sitt beste og TV-en er påskrudd store deler av døgnet i det gjennomsnittelige norske hjem, så betyr det på ingen måte at vi ser på reklamen. For de som ikke hopper over reklamen ved å laste ned fra internett, kjøpe DVD eller ved å ta opp programmet, så kan er reklamepausen være en perfekt avbryter for å sjekke Facebook, lage litt snacks eller ta en dopause.

En gammel bekjent

Sosiale medier stjeler ikke bare budsjetter, men også tid fra tv-reklamene.

Sosiale medier er ikke lengre noe bare de yngre og trendy sjekker innom en gang eller to hver dag. Vi oppdaterer oss om hva som skjer på Twitter og Facebook hele tiden – gjennom mobil, gjennom jobb-pc, gjennom lesebrett og gjennom TV-en, for de ekstra trendy. Mange har også push-notifiseringer, slik at sosiale medier kommer til deg når en oppdatering har skjedd.

Betyr det at merkevarer kan spare produksjonsavdelingene og kutte kostnadene?

Langt i fra.

Forbrukere blir mer kresne og det blir flere kanaler å velge mellom. Konkurransen vil for mange bli hardere. I et samfunn hvor vi deler alt fra når vi står opp om morgenen til hvilke restauranter vi liker, så vil det bli viktigere å bygge en merkevare som bygger positive relasjoner med folk, både kunder og ikke-kunder.

Budsjettene som i dag brukes til produksjon av tv-reklamer vil i fremtiden fortsatt ligge i produksjon, men kjøp av tid og plass i de tradisjonelle mediene vil det bli langt mindre av. Fokuset vil endre seg.

Et veldig godt eksempel på nettopp dette kan vi se i en kampanje fra Phillips, en merkevare som i mange år har annonsert flittig i tradisjonelle medier verden over. Her har vi en kampanje de har integrert befolkningen på Svalbard i en kampanje vi kan følge live over internett, som samtidig som de har fått til en svært god integrering av produktet sitt. Denne kampanjen får karakter 10 i alle kategorier fra meg.

I fremtiden vil vi se mer av merkevarer som bygger opp kampanjer som kombinerer offline og online slik vi ser på eksemplet hos Phillips, flere merkevarer som lager egne tv-serier på web og flere merkevarer som produserer innhold som er relevant for deg og som når deg gjennom kanalene du benytter  deg av.

Jobbene består for de som jobber med produksjon og budsjettene vil på ingen måte krympes. Vi må bare alle tilpasse oss etter kundene våre.

Her kan du se videoen fra Phillips sin kampanje:

where can i buy essays

zp8497586rq

Kenneth Dreyer

Rådgiver at Inevo
Dette er min personlige blogg. Jeg er lidenskapelig opptatt av teknologi, markedsføring og design. Dette vil i hovedsak være temaene på bloggen min.

Latest posts by Kenneth Dreyer (see all)

Comments are closed.