Er du fremtidens markedsfører?

Jeg har i det siste rotet meg inn i forskjellige diskusjoner om hva fremtidens markedsfører må være god på. I går kveld deltok jeg på en meetup hos Metronet hvor Karl Philip Lund snakket om nettopp dette.

Fremtidens markedsfører er ingen Don Draper.

don-draper

I dag har vi tilgang til enorme mengder med data, verktøy for utnyte dataen og APIer for å utveksle informasjon mellom verktøyene. Vi kan segmentere markedsføringen vår til å treffe brukere med mye høyere sjanse for å kjøpe, vi kan skreddersy nettsiden til disse brukerne når de klikker på våre annonser og sende ut en målrettet epost til kunden 3 måneder senere når hun er klar til å kjøpe igjen.

Vi kan ha 100 kunder innom nettsiden vår og gi de alle sammen 100 ulike kundereiser.

microsoft antivirus software

Fremtidens markedsføringshelter er flinke til å jobbe i hele kundereisen. Optimalisering og data er ord som ofte vil dukke opp i hverdagen. Markedsføringsbudsjetter settes ikke lengre en gang eller to i året, men endres løpende. Avgjørelser er lynraske og går ikke gjennom flere lag med ledernivåer og møter for å få en avgjørelse.

Skal du lykkes som markedsfører de neste 10 årene må du mestre følgende:

  • Du må forstå IT og hvordan du kan bruke det i markedsføring.
  • Uansett hvilket område du jobber i, så vil det være en rekke verktøy du må være ekspert på.
  • Du må like matematikk.
  • Du må være en ”lean marketer”.

Jeg avslutter med to råd til deg som vil bli en markedsføringshelt i fremtiden:

1)   Velg en retning og implementer som helvete (takk Karl Philip).

2)   Mål det du gjør kontinuerlig og bruk dataen til å ta lynraske avgjørelser.

Hva tror du fremtidens markedsfører må være god på?

Kenneth Dreyer

Rådgiver at Inevo
Dette er min personlige blogg. Jeg er lidenskapelig opptatt av teknologi, markedsføring og design. Dette vil i hovedsak være temaene på bloggen min.

Latest posts by Kenneth Dreyer (see all)

Comments are closed.