Facebook + Bing = Ikke helt der enda


cheap custom essay writing services
Mange har kanskje allerede fått meg seg Facebook og Bing sin annonsering om et tettere samarbeid.  I en oppsummering så vil Bing bruke mer data fra Facebook i sine søkeresultater. Eksempler er direktekoblinger mot Facebook om du søker etter en person med Facebook-profil eller hva vennene dine synes om en film du søker etter. Uten tvil så kan dette gjøre søking mer spennende og relevant. Det er jo ingen hemmelighet i markedsføringsbransjen at en anbefaling fra en bekjent har en langt høyere verdi enn en reklame.

Før du leser videre, ta en titt på følgende video:

Her er hva de gjør feil

Først la meg komme med en liten digresjon. Tilbake på 80-tallet en gang oppdaget Coka Cola at forbrukere foretrakk Pepsi fremfor Cola i 8 av 10 tilfeller når de ble gitt en (blind)smakstest. Ledelsen ble redd for å miste markedsandeler, så de laget en ny oppskrift som het New Coke og som var bedre enn Pepsi i smak.

Til tross for at den smaket bedre ble New Coke en stor fiasko. Cola-fans protesterte utenfor Coca Cola sitt hovedkvarter for å få tilbake den gamle. Til tross for å ha svidd av millioner på utvikling av nytt produkt kunne ikke Cola gjøre annet enn å bringe tilbake det gamle produktet.

Bing vil ha samme problemet. Selv om Bing leverer raskere resultater, mer relevante treff, et penere design og du får utformet resultatene etter anbefalinger fra vennene dine, så betyr ikke dette at de vil slå Google.

Google har en veldig sterk merkevare. For mange er det å søke på internett synonymt med Google. ”Å google” har for mange blitt et verb. Senest her om dagen hørte jeg en samtale som gikk slik mellom to personer:

Samtale mellom 2 personer på et bibliotek:
Person 1: ”Google it”
Person 2: ”I think they only have Bing on this computer”
Person 1: ”Yes, but you can still google it through Bing”

Med andre ord; selv om Bing klarer å levere bedre søkeresultateter enn det Google gjør, så vil de fortsatt ha store problemer med å faktisk få folk til å ta i bruk Bing som søkemotor.

Hva kan de gjøre?

Hver dag er det mange hundre millioner søk på Facebook. Nettsamfunnet er allerede en av verdens mest besøkte nettsider og uten tvil en side vi bruker langt flere timer på enn Google. Skal Bing lykkes som søkemotor må Bing integreres med Facebook, ikke omvendt.

Tanker?

765qwerty765

Kenneth Dreyer

Rådgiver at Inevo
Dette er min personlige blogg. Jeg er lidenskapelig opptatt av teknologi, markedsføring og design. Dette vil i hovedsak være temaene på bloggen min.

Latest posts by Kenneth Dreyer (see all)

4 thoughts on “Facebook + Bing = Ikke helt der enda

  1. Interessant artikkel. Likte godt eksempelet med «New Coke» – jeg tenker det samme om mange av strategiene til Bing.

    Savner litt mer om hva du mener Bing må gjøre. Prosjektet er jo på flere måter ganske håpløst, så jeg vet ikke selv hva som kunne vært riktig tankegang. Hvordan kan Bing få mest mulig ut av Facebook?

    • Jeg vil på ingen måte prøve å fremstå som noe orakel som har svaret på Bing sine problemer, men som jeg sier så tror jeg ikke det hjelper å integrere Facebook i Bing sine søkeresultater, når uansett ingen går til Bing for å søke. Det må gjøres omvendt – Bing må integreres langt bedre i Facebook sine søkeresultater da folk allerede søker der.

      Slik det er nå dukker Bing resultatene opp nederst inne på Facebook sin søkeside. Her tror jeg det er gode muligheter for å pakke hele siden inn i et “bing søkeresultat” og promotere samarbeidet mye mer aktivt.

    • Hei Sturla! Jeg synes Apples Ping var en flopp. Ser ikke helt den enorme nytteverdien i det. Jeg tror også at Facebook vil prøve å utnytte platformen sin til det maksimale ved å i en nær fremtid lansere egne musikktjenester, enten på egenhånd eller i samarbeid med en annen partner. Jeg tror ikke denne partneren vil bli Apple da de er alt for avhengig av å ha stålkontroll over sin egen merkevare, i tillegg til at de ikke liker å dele for mye penger med andre.

Comments are closed.