Facebook kommer nå inn i butikken

Klesmerket Diesel i Spania har dratt bruken av sosiale medier til et helt nytt nivå – de har faktisk tatt facebook inn i butikken gjennom noe de kaller Diesel Cam.

Kort sagt fungerer det slik: Diesel har plassert en touch skjerm utenfor prøverommene i butikken, hvor brukere kan logge inn på sin facebook-konto, ta bilder av seg selv, skalere bildene og legge til kommentarer. Disse bildene lastes så opp til Facebook, hvor de vil bli tilgjengelig for alle dine venner å se.

Se videoen fra Youtube her:

Hva slags effekt kan dette ha for Diesel?

  • Besøkende i butikken sprer ordet om Diesel – helt gratis.
  • Folk blir nyskjerrige på Diesel.
  • Du ser at vennene dine bruker Diesel (kanskje de til og med ser bra ut i det?)
  • Reklamen varer lengre enn bare noen sekunder – de fleste vil ikke slette bildene.
  • Diesel har nå en first-mover fordel. De var de første som klarte å integrere en ekte butikk med sosiale medier. Dette kan gi mye god PR i lang tid fremover.

En ting er sikkert og det er at internett blir mer og mer integrert i hverdagen vår. Bedriften som ikke innser dette i dag, vil bli taperne i fremtiden.

Det neste steget for Diesel nå må bli å legge til en form for call-2-action på dette for de som sitter på Facebook og ser disse bildene. Kanskje en funksjon som automatisk identifiserer plagene og lager en lenke direkte til hvor man kan kjøpe de?

pay for homework

Kenneth Dreyer

3 thoughts on “Facebook kommer nå inn i butikken

  1. Ah… hva skal man si. Det er bare helt genialt. Gratisreklame verdt millioner på millioner. Diesel, gratulerer.

  2. Pingback: Facebook meet Diesel: entering the physical stores « Oxydica Corporate Blog

Comments are closed.