Forretningsutvikler på 24 timer?

forbedre-forretningene

Jeg ble nylig spurt av en kompis som skal starte sitt første firma om jeg hadde noen gode råd til veien. Når folk spør meg slike ting føler jeg alltid presset til å komme med et bra svar – spesielt siden han ikke sitter klar med penn og papir. Jeg ba han ha to overordnede mål:

1. Øk inntektene

2. Kutte kostnadene

Høres forhåndsvis simpelt ut, men svært mange glemmer viktigheten av å jobbe med begge.

At man må øke inntektene klarer de fleste å tenke seg frem til selv, men mange glemmer at det her ikke bare handler om å dra inn nye kunder. Det er stort sett alltid enklere å selge på nytt til kunder som allerede har et forhold til bedriften din. Dette gjelder enten du driver en liten indisk restaurant på hjørnet eller om du driver en B2B som selger produkter for hundretusenvis.

Back Together With Ex Quotes

Kutte kostnader er ofte bare noe man tenker over når man får en dyr regning. Her er det som oftest mer å hente. Om man ikke allerede har gjort det bør man gå gjennom regnskapet og vurdere hver enkelt utgiftspost. Betaler man for software man ikke trenger? Kan man kanskje endre mobilabonnementet til noe  som er mer tilpasset forbruket? Det er som oftest enklere og raskere å kutte 5% av kostnadene bedriften har enn det er å øke inntektene med 5%.

Hva slags inngrep kan du gjøre i din bedrift for å øke inntektene eller kutte kostnadene?

Kommer med et nytt innlegg hvor jeg gir konkrete tips til hvordan.

zp8497586rq

Kenneth Dreyer

Rådgiver at Inevo
Dette er min personlige blogg. Jeg er lidenskapelig opptatt av teknologi, markedsføring og design. Dette vil i hovedsak være temaene på bloggen min.

Latest posts by Kenneth Dreyer (see all)

6 thoughts on “Forretningsutvikler på 24 timer?

  1. Godt innlegg Kenneth. Venter i spenning på neste artikkel!

    For meg som yter tjenester handler det minst like mye om å hele tiden finne mer effektive arbeidsmetoder, samt hente inn ekstern hjelp som oser kvalitet. Men det er jo lettere sagt enn gjort.

    Merker også at siden jeg jobber i en bransje (webdesign) som hele tiden fornyer seg så må nødvendigvis en del tid settes av til å holde seg oppdatert. Har du noen tips til hvordan man gjøre dette uten å “sløse” vekk hele arbeidsdager, eller på best mulig måte? :)

    • Å finne god ekstern hjelp er alltid en utfordring. Mitt eneste råd til det er å stille gode spørsmål i forveien som hjelper å utelukke eventuelle dårlige leverandører. Annet enn det kan man gjøre lite annet enn å prøve seg fram. Jo tidligere man gjør en feil, jo bedre – det er jo trossalt det man lærer av.

      Godt spørsmål ang. sløsing av tid når man skal holde seg oppdatert. Dette er så absolutt et høyst aktuelt tema for meg også som jobber med markedsføring og prosjektledelse. Jeg vil ikke si jeg er noe forbilde på dette området enda, men har de siste årene kommet fram til en måte å holde meg oppdatert på som ikke kaster bort for mye tid. Et innlegg om det kommer om en ikke så alt for fjern fremtid :)

  2. Jeg er enig med deg i at det kan være smart å se på dette med å redusere kostnader. Men, som nyoppstartet kan det være problematisk å redusere noe man ikke har.
    Dette passer derimot veldig godt på bedrifter som allerede har en drift og har latt gamle avtaler skure og gå. Her er det mye å hente på å reforhandle eller se seg om i markedet etter nye og bedre tilbydere.

    @Mia: Hvis du synes det er å “sløse” vekk hele dager når du driver med kompetanseheving burde du heller være strengere med deg selv om hva du deltar på.
    Kompetanseheving er med på å holde kvaliteten oppe, samt at du kanskje kan øke prisen på det du holder med på.

    • Om man ikke har utgifter å redusere så sier det seg vel selv at dette området ikke er like relevant. Etterhvert som bedriften vokser vil jo selvfølgelig dette bli mer relevant, så det er derfor viktig å alltid holde i bakhodet – tjen mer eller spar mer!

      Har du noen gode råd til hvordan en etablert bedrift kan kutte på utgiftene sine?

  3. En måte å tenke på er å øke utgiftene for å inntektene. Eks. Gule sider var i sin tid en katalog hvor alle bedrifter ble oppført nesten gratis. Så satte de opp prisene drastisk samtidig med at de brukte millioner på reklame slik at bedrifter skulle kjøpe det nye dyre produktet. Kort sagt, de brukte masse penger på å tjene enda mer penger.

    • Helt riktig! Noen ganger vi bruke penger for å tjene mer penger (f.eks når vi investerer i markedsføring) og andre ganger bruker vi mer penger for å spare penger (i lengden), f.eks når man investerer i en maskin som gjør jobben raskere og bedre enn dagens alternativ.

Comments are closed.