Er Groupon.no bra for bedriften din?

Groupon har tatt verden med storm og de utvider nå tilbudet sitt til byer verden rundt. De har nå også lansert i Norge.

For de som har tilbringt de siste månedene under en stein og ikke vet hva Groupon er, så er det siste skrik innen trender på internett. Kort sagt så registrerer du deg på nettsiden med en epostadresse og opplyser hvilken by du ønsker varslinger for. Groupon vil så sende deg regelmessige eposter om tilbud i din by som ofte gir deg opp til 90% rabatt på forskjellige tilbud som restauranter, opplevelser, behandlinger og forskjellige andre tjenester og produkter. For deg som forbruker er dette flott – du sparer penger, samtidig som du kanskje blir inspirert til å prøve noe nytt. Flott, eller hva?

Dette er uten tvil flott for forbrukerene, men jeg kan ikke unngå å tenke på hva dette kan gjøre med balansen på markedet om forbrukere utelukket skal vurdere etter hvem som gir dagens største rabatt.

Laura Ries, forfatteren av boken ”The 22 Immutable Laws of Branding” skriver at rabattkupponger er som dop – første gang du prøver føles det fantastisk. Det høres jo ganske bra ut å ta med kjæresten på en 3-retters middag på en eksklusiv restaurant når du har med en 50% rabattkupong, eller hva?

Om du først får forbrukerene inn i et mønster hvor de alltid er på jakt etter neste (skudd) rabattkupong så kan det være veldig vanskelig å få de ut av dette mønsteret. Skal du få de tilbake igjen må du fortsette å dele ut disse rabattkupongene, noe som vil gå hardt utover bunnlinjen i bedriften din.

Potensielle ulemper med å skjemme bort dine forbrukere med for mange rabattkoder:

  • Opplevd verdi. (Hva er dette på norsk i markedsføringsverden?). Vil kundene være villige til å betale full pris igjen etter å ha fått 50% avslag tidligere?
  • Rykte. Vil dette påvirke ryktet ditt i det lange løpet?
  • Dårlige marginer. Selv med økt trafikk, så må de fleste selge veldig mye for å tjene det samme som før når de gir veldig høye rabatter.
  • Avhengig av rabattkuponger? Har man først tatt jomfrudommen og delt ut rabattkuponger, så er veien kort for å gjøre det igjen.

I mine øyne er det sjeldent lurt å basere markedsføringsstrategien sin på rabatter i det lange løpet. Det er dessverre ofte slik når man ikke har kapitalen til  å investere i en vel planlangt markedsføringskampanje. Det er lettere å gi en total av 50.000,- i rabatter enn å bruke 50.000,- på markedsføring.

Problemet er om du gjennom store rabattkampanjer sender et signal om at dine produkter og tjenester egentlig ikke er verdt mer og at du tidligere overpriset. Hvordan skal du da forsvare å gå tilbake til de gamle prisene?

Er alt håp ute om bedriften din bruker Groupon i markedsmiksen sin?

Selv om jeg  ikke er noe stor fan av rabatter som markedsføringsmiddel, så ser jeg fortsatt noen inngrep man kan gjøre for å få mer ut av rabattkampanjer. Det viktigste er å planlegge skikkelig. Ikke bare kast et tilbud ut på markedet uten å ha en plan (baktanke!).

Med rabattkuponger på nettsteder som Groupon er det gode muligheter for at du vil få nye kunder inn i butikken din. Ikke la disse kundene slippe unna før du har lagret alle relevante detaljer i kundelisten din. Du har en kundeliste, ikke sant?  Om du leverer over alle forventninger og kunden er fornøyd, så vil de ikke bli like forbanna om du noen uker senere sender en epost eller SMS hvor du opplyser om siste nytt fra butikken din (ikke noe rabattkupong denne gangen!). Om du har gjort en bra jobb, så kanskje de da er villige til å betale full pris om de kommer tilbake.

En annen viktig ting er å gi tilbud på produkter som ofte fører til kjøp av et annet produkt igjen. Om de først har gjort et kjempetilbud på et produkt, så er veien mye kortere for at de vil betale full pris for et annet produkt som går hånd i hånd. Om du gir de ”komplett pakke” har de ingen grunner til å legge igjen mer penger i butikken din.

Glem ikke å overgå deg selv i leveringen. Selv om kundene med rabattkuponger ikke er de mest lønnsomme, så er det viktigere enn noen gang å levere skikkelig. Det er trossalt slik du får de til å komme tilbake for å betale full pris neste gang.

which essay writing service is the best

Hva er dine tanker om Groupon og rabattkuponger generelt? Er det bra for bedriften din? Personlig tror jeg Groupon og lignende sider vil ha en kort livssyklus.

Kenneth Dreyer

Rådgiver at Inevo
Dette er min personlige blogg. Jeg er lidenskapelig opptatt av teknologi, markedsføring og design. Dette vil i hovedsak være temaene på bloggen min.

Latest posts by Kenneth Dreyer (see all)

14 thoughts on “Er Groupon.no bra for bedriften din?

  1. Godt innlegg, og artig syn på saken. Men bruken av kuponger er jo ikke helt ny? Jeg tror man alltid vil ha noen som satser på å “lokke” kundene til butikken, enten ved bruk av kuponger eller andre lokkemetoder. Bedrifter som kanskje ikke er så synlige kan bli oppdaget av nye kundegrupper, og det vil kunen generere butikk på sikt. Dessuten er det jo ofte sånn at selv om man er ute etter å handle etter et tilbudsprodukt, så ender man opp med å bruke litt mer penger på andre ting i den samme butikken?
    Jeg mener at groupon for enkelt aktører kan være et flott hjelpemiddel i markedsføringen, men det må benyttes riktig.

    Du oppsummerer i et viktig punkt på slutten:

    “Glem ikke å overgå deg selv i leveringen. Selv om kundene med rabattkuponger ikke er de mest lønnsomme, så er det viktigere enn noen gang å levere skikkelig. Det er trossalt slik du får de til å komme tilbake for å betale full pris neste gang.”
    “Og ikke gi dem full pakke på kupongen”
    Mulighet for mersalg og oppsalg bør være i fokus.

    http://www.stbab.com/?p=62

    • Takk for kommentaren!

      Bruken av kuponger er på ingen ny og behøver ikke være dumt, men så alt for mange ser på det som en enkel snarvei når de ikke klarer å knekke ut nye ideer til markedsføring. Som jeg nevnte i innlegget er det for mange mye lettere å budsjettere 50.000 i rabatter enn det er å investere 50.000 i andre markedsføringsaktiviteter.

      Alt for mange kaster ut rabattkuponger uten mål og mening. For de fleste vil ikke dette være lønnsomt, så lenge ikke kupongene er en del av en større plan.

  2. Nå skal jeg ærlig innrømme at jeg ikke har lest hele innlegget ditt (det var så fryktelig langt!), men at jeg spammer deg for å oppnå en LINK til min NYE blogg :-) wuhu!

    MEN en mening har jeg likevel – og jeg tror at ved bruk av f.eks groupon el andre rabattkuponger så er det svært viktig å vite hvilket market man henvender seg mot. High end markets (ja, australia-tendenser i språket) vil nok kanskje se på det som for billig og ødelegge ryktet og eksklusiviteten. I tilegg så tiltrekker det seg kunder man kanskje ikke i utgangspunktet vil ha, som har andre krav, annen oppførsel og andre forventninger enn de kundene man er vant til i utgangspunktet. Dette ser man ofte i retail når man har salg kommer alle de andre kundegruppene, og man opplever at man kanskje ikke får tid/muligheten til å fokusere nok/riktig på den kundegruppen man egentlig er ute etter. vel, så min mening er i hvertfall at man skal være forsiktig med bruk av slike “supertilbud”, for som forbruker er det fantastisk, men mest sannsynligvis vil ikke den som har benyttet seg av tilbudet komme tilbake.. (?)

    nina!

    • Latsabb, Nina! Lenke finner du på høyre side :)

      Du drar fram et veldig bra poeng som jeg glemte å ta med, nemlig hva rabatter gjør med posisjoneringen til merkevaren din. Det ville ikke sett bra ut om LV og Chanel brukte Groupon med 50% discount om 500 personer går med på å kjøpe, for å si det slik.

      Utifra hva jeg har sett på Groupon siden er det veldig mye restauranter, spa-salonger og lignende tjenester som markedsfører seg der. Dette kan være en god måte å nå ut til nye kunder, så da er det jo viktig at man har en strategi bak det !

      Lykke til med den nye bloggen :)

  3. Hverdagskupp.no er en annen type side som gjør forbrukere enda mer prisbevisste på bekostning av lojalitet. Prispress er i bunn og grunn bra fordi det presser frem effektivisering

    • Hei Espen. Bra side du har der!

      Jeg er enig i at prispress kanskje er en bedre ting for dagligvarebutikker som selger volum på helt annet nivå enn en middels dyr restaurant i Oslo, som kanskje ikke har det like bra om de kjører for hardt på rabattkampanjer.

  4. Har prøvd Groupon uten hell.
    Først skal man sette rabatten til minimum 50%, og Groupon sin commision er 50% av det igjen.

    Altså om man selger et produkt til 1000,- kroner, og gir 50% avslag, altså 500,-, så skal Groupon ha 50% av overskuddet.

    Altså 250,- kroner.

    DVS at man egentlig gir mye mer vekk per salg! De argumenterer med upsale per enkelt kunde som kommer.

    Ingen av kundene mine kjøpte en dritt annet enn det de kjøpte fra Groupon.

    • Hei NIlsen,

      Spennende! Dette vil jeg gjerne høre mer om. Kunne du kanskje fortalt oss litt om hva slags industri du var innenfor? Restaurant? Skjønnspleie? Ser det er de to det kanskje går mest av på Groupon.

  5. Jeg har benyttet meg av Groupon i flere land. I London har jeg kjøt kuponger how restauanter med stjerner i michelin guiden, i frankrike Laredoute. Hvis denne ekslusiviteten hadde vært truen, ville ikke bedrifter av dette kaliberet aldri gått inn i noe sånt.

    Ser absolutt dine poenger, men ved denne typen annonsering, vil du alltid kunne sette en pris på hva pr ny kunde har kostet bedriften. Dette er nesten umulig med annen type annonsering.

    Er klar over at det er kundegrupper der ute som kun vil utnytte rabatter, men det er også kundegrupper som er ute etter positive opplevelser. Så det er opp til enhver bedrift om de ønsker å beholde de kunder med kuponger fra f.eks Groupon. Jeg personlig vil i de fleste tillfeller returnere til steder hvor opplevelsen har vært positiv.

    Selger du for 50.000 på Groupon er du garantert å får inn både nye og gamle kudegrupper.

    Mens ved annonsering, det eneste du er garantert er at kundegrupper vil se annonsen. Og med dagens annonserings marked, vil være svert nødvendig med høy kreativitet, noe som mest sansynlig vil koste deg mer.

    Når det kommer til rabbatering, så er det jo majoriteten på TV som annonserer med TILBUD, dette er utelukkende for å få inn kunder i butikken, så er det opp til arbeiderne i bedriftene å gi denne positive opplevelsen som gjør at kunder vil returnere.

    Uansett: ok innlegg, ser dine meninger, men vil si meg uening.

  6. Jeg har også prøvd min bedrift – med groupon.

    jeg syns det virket fantastisk. jeg hadde satt av 50.000 til markedsføring uansett i 2010. og med groupon kan du ihvertfall se hvor god responsen er. jeg har prøvd aftenposten også men i aviser kan du jo UMULIG vite hvor mange kunder du fikk som følge av at de leste aftenposten den dagen.

    jeg tror man også bør være ops på hvor mye rabatt du faktisk kan gi… sikkert noen bedrifter der ute som er “sløve” på bedriftøkonomien og som kanskje først etterpå oppdager at de har gitt bort for mye.

    også er det viktig å behandle groupon kundene som en vanlig kunde, etter kampanjen så satt jeg faktisk igjen med 39 kroner i overskudd… PÅ MARKEDSFØRING!!!! som vanligvis er en ren utgiftpost hos de aller fleste.

    men men, dette var nå ihvertfall min erfaring.

  7. Personlig tror jeg Groupon og lignende sider vil ha en kort livssyklus.

    du bør også huske på at groupon er markedsleder på denne typen siden.

    de ble også børsnotert(???) for en stund tilbake..og jeg tviler veldig på at store tunge banker ville skutt inn penger i deres emisjon hvis de ikke hadde troen. de aller fleste banker har finansanalytikere – og disse ville aldri gitt klarsignal hvis de ikke hadde troen på at de vil overleve lenger en 1 år.

    sånn! da er det dags for arbeid

  8. Et langt bedre alternativ til Groupon for bedrifter mener jeg er Wishbox, et nytt norsk gavekonsept. Konseptet http://wishbox.no/ er kun rettet mot gavemarkedet og opplevelser, men det er ihvertfall ikke en rabattordning som billiggjør merkevarene som er med. For det første er Wishbox en gratis markedsføringskanal og for det andre gir den en eksklusiv og hyggelig gave-gi-bort opplevelse. Merkevaren til tilbyder ivaretas!

  9. Jeg ser de fleste poengene, og de vil være forskjellige for kunden og bedriften. For kundene er det stort sett bare positivt så lenge de får levert ønsket produkt og bruker færre kroner. For bedrifter som selger mange forskjellige produkter er det en fin måte å synliggjøre seg selv. Men for bedrifter som kun har få produkter, så som spa, massasje, tannlege etc risikerer de degradering av et produkt- men igjen som nevnt tidligere, leverer man og kunden er fornøyd vil det kanskje på sikt få dem til å komme tilbake…
    Men den største risikoen er hvilket rykte som spres innad i bransjen.

    Fra Group On sin side er det genialt, de har funnet en nisje som få andre har sett muligheter. Og det beste av alt, har de så og si ingen bakdeler, de bare formidler informasjon og tar seg gått betalt. Sånn sett skjønner jeg at de har blitt veldig store. De blåser i bedriftene og hva slags kunder som tiltrekkes- men etterhvert når de blir store nok ,vil de se at også de er avhengig av at det de formidler har kvalitet

    forøvrig vurderer benytte Group On som bedrift?!

Comments are closed.