Hva bør man kunne forvente av en webdesigner?

writing essay service

iden i går har det vært gående et tema på Webforumet, hovedsakelig styrt av meg, hvor det diskuteres hva man bør kunne forvente seg av en webdesigner når man betaler for å få et oppdrag utført. Det hele startet med at jeg spurte om hva som var vanlig praksis når det gjelder overlevering av orginale kildefiler (i de fleste tilfeller psd filene for photoshop) etter oppdraget var utført. Personlig har jeg aldri opplevd dette som et problem. To hovedargumenter i mot dette kom fram:

1. Designer ser på kildefilene som et bevis på at eierskap og er redd for å miste det

Løsningen på denne er nesten for simpel. Lag en kontrakt om du er redd for dette. Forøvrig skal det jo nevnes at eventuell epost kommunikasjon, betaling for oppdrag o.s.v er mer enn nok bevis på at det eksisterer et forhold om det skulle bli noe sak av det. Så dette argumentet synes jeg rett og slett er for tynt.

2. Designer vil ikke at designet skal endres på.

Peter Andre Jensen dro dette argumentet så langt at han sammenlignet prosessen i å designe en nettside med å male et maleri. Selv om begge deler krever at du har en kreativ sjel, så vil jeg på ingen måte si at disse to kan sammenlignes. Før jeg går videre, la oss oppsummere evolusjon av webdesign:

  • Vi fikk internett! En god nettside innholdt tekst.
  • Vi lærte oss om HTML, bakgrunnsfarger og GIF-ikoner.
  • Vi kom inn en epoke hvor nettsiden skulle være mest mulig pen og imponerende. Dette var synonymt med flash o.l. Brukervennlighet eksisterte ikke på internett.
  • Internetmarkedsføring beveget seg et hakk lengre enn “kjøp annonser på en populær side”, vi oppdraget SEO, SEM og andre mer konstnadseffektive metoder. Vi kunne nå tiltrekke oss masse trafikk. Dette tok oss også ut av flash perioden, siden nettsidene måtte være lesbare for søkemotorene.

SEO har med andre ord endret måten vi ser på webdesign. Den siste perioden har vi også sett fokus på andre ting, nemlig hvordan vi kan gjøre brukeropplevelsen bedre for brukerene vi allerede har og hva vi kan gjøre for å tjene mer på de. Noen metoder for å gjøre enn nettside brukervennlig og mer salgsoptimalisering er følgende:

  • Kjør brukervennlighets-tester
  • Kjør A/B testing
  • Kjør multivariasjonstesting
  • Følg med på webanalyse

Hva er felles for alle disse punktene? Jo, de krever at man endrer på nettsiden – ikke bare på innholdet, men også designet. Vil man da ha nettsiden designet av en designer som ikke tillater at man endrer designet? Nei.

Kunden har alltid rett

Jeg har snakket med enkelte webdesignere som sier de ikke planlegger å endre på måten de gjør business, for det er trossalt DE som har laget siden og de vil ikke at andre skal rote med den. Det er selvfølgelig fullt forståelig, men det man da som webdesigner må spørre seg selv om er:

  • Vil jeg miste alle potensielle kunder og ha designene mine i fred?
  • Vil jeg tiltrekke meg nye kunder, tjene penger og godta at designene mine gjennomfører de nødvendige endringene som trengs for å optimalisere siden i riktig retning?

Det har alltid være kjøperene som bestemmer markedet. Slik har det alltid vært. Du kan ikke selge noe ingen vil ha! Det samme kan skje i webdesign-bransjen. Foreløbig er det ikke et problem, men “utvikling av internett-strategi” blir stadig vekk en større bransje. Før kunne man betale nabogutten for å designe, programmere, hoste, lansere og markedsføre nettsiden. I dag kreves det ofte egne selskaper med ekspertise på alle disse områdene for å lykkes skikkelig. Akkurat som SEO-ekspertene må bidra til PR-ekspertene nøkkelordoptimaliserer pressemeldingene, må designerene godta at nettsideoptimaliserings-konsulenter vil endre på designet.

Hva kan webdesignere gjøre?

Innse at tidene endrer seg og tilpass deg etter hva som vil bli populært i fremtiden. Lær deg hva slags farger som kommuniserer med de forskjellige målgruppene, hva slags elementer som selger, hvordan teksten blir mest mulig lesbar, hvordan man kan pushe salg, hvordan man får brukeren til å føle seg trygg, hvordan siden gjøres enkel å bruke. Bli en del av prosessen, ikke sloss i mot den.

Så en oppsummering av hva designere bør gjøre:

  • Design en side som er brukervennlig
  • Design et  side som selger
  • Design en side som appellerer til brukerene (ps: kjenner du alltid brukergruppen til kundene dine?)
  • Leverer kildefilene
  • Godta at det vil bli fremtidige endringer (prøv heller å bli en del av den prosessen også og tjen enda mer penger).

Til slutt vil jeg dra fram BMW som et eksempel. De tjener ikke alltid så mye på bilene de selger, men derimot servicen de tilbyr kundene sine. De får kjøperene til å forelske seg i BMW og alt rundt BMW. En BMW eier vil gå til BMW-verksted, ha BMW-ting, BMW-forsikring og BMW-service. Kona skal også kjøre samme bil. BMW anbefales også til alle bekjente og selvfølgelig skal neste bil også bli en BMW, når nåværende byttes ut. Burde ikke målet være lignende for en webdesigner

Kenneth Dreyer

18 thoughts on “Hva bør man kunne forvente av en webdesigner?

  1. Etter min mening er du ikke en webdesigner om du ikke allerede kan det du lister opp, og mer. For min del legger jeg mer respekt i ordet designer, og derav webdesigner. En designer har fagkunnskap om nettopp design, og gjerne innenfor en mer spesifikk bransje (produkt-, grafisk, web-, osv.) som igjen betyr enda mer fokusert fagkunnskap. «Webdesign» har vært og er fortsatt et ganske utvannet begrep som fort betyr altfor lite.

    Jeg er enig i at webdesignere må kunne overlevere PSD-filer, gitt at du nå snakker om selve designeren. Det er ofte en egen person som har ansvaret med å implementere designet, og for denne er PSD/originale kildefiler uvurderlig for å gjøre jobben lettere.

    Så mener kanskje jeg også at man heller bør bruke samme webdesigner i videre iterasjoner og forbedringer av en nettside. Man bruker da en webdesigner nettopp fordi han har god innsikt og kunnskap?

  2. Interessant innlegg og diskusjon dette.

    Personlig liker jeg ikke å levere fra meg kildefilene uten å få noe igjen for det (les: penger/avtale om videre samarbeid etc.). Kildefilene jeg snakker om her er PSD-filer.

    Jeg utvikler et produkt som jeg legger personlig prestisje i, og da ønsker jeg ikke at det jeg leverer fra meg uten videre kan endres i alle mulige retninger. Jeg ønsker å kunne stå inne for det jeg har navnet mitt på.

    Saken er selvsagt en helt annen om kunden har kjøpt rettighetene til kildefilene. Da har vi blitt enige om at kunden har utvidete rettigheter. Om kunden ikke nevner i innledende faser at han ønsker kildefilene, leverer jeg dem ikke fra meg. Om kunden ved et senere tidspunkt ønsker kildefilene er jeg selvsagt i utgangspunktet åpen for å selge dem.

    En fotograf ville ikke uten videre gitt en avis rettigheter til å bruke et fotografi så ofte de vil, og i hvilken som helst form, men en kommer langt med avtaler der en avklarer rettigheter.

  3. Frode Danielsen: Jeg for min del synes det er mangel på webdesignere som har god peiling på konvertering, brukervennlighet osv. De aller fleste jeg har møtt (har ikke møtt noen i Norge) har ikke engang utført en A/B test før. Jeg synes også det er verdt å stille spørsmål til om en enkelt webdesigner faktisk bør kunne dette? Er det ikke da en risiko for at webdesigneren tar til seg for mange områder (vi vet jo alle at det finnes ingen som både kan design og programmering på en gang, iallefall på ekspertnivå). Det å beherske webdesign er jo ganske omfattende – man må ikke bare kunne photoshop og litt html/css lengre. Front-end programmering som js/ajax/jquery har jo blitt mer aktuelt i den siste tiden. I tillegg ligger det jo en god del psykologi bak et bra design. Burde man slå sammen en webdesign og optimaliserings/brukervennlighets-ekspert?

    Jørgen: Jeg ser problemstillingen din, men hva med kunden som ønsker å tjene penger på designet. Er du sikker på at du klarer å levere et design som er mest mulig optimalisert for målene til siden? Om det viser seg at du ikke har klart det så vil selvfølgelig kunden endre på dette – og kommer du da å nekter kunden å gjøre dette blir det iallefall ikke noe business fra den kanten igjen!

  4. Kenneth: Nå vet jeg ikke hvordan praksisen er i større webdesignbyråer, men for meg som driver et enkelmannsforetak så vil jeg helt klart stille krav til hvordan materialet mitt blir brukt.

    Det går også litt på skjønn. Hva er det kunden egentlig ønsker å endre? Er det små “filleting” som kunden har hengt seg opp i kan jo jeg gjøre endringene for han. Kanskje til og med som en tjeneste for å vise god service (så sant det ikke tar timer å gjøre endringene).

    Om det er større endringer som kunden mener vil gi mer inntekt, og kunden ønsker å leie inn noen andre til å endre det, så ønsker jeg ikke å gi fra meg materialet mitt verderlagsfritt til kunden, og der igjen andre webdesignere, som der igjen tar seg betalt for å gjøre justeringer på mitt arbeid. Det vil jo som regel være slik at kunden leier inn webdesignere på nytt, om ikke kunden selv har kompetansen til å gjøre endringene.

    Poenget mitt er ihvertfall at kunden må betale litt ekstra til meg om han ønsker utvidede rettigheter til bruk av kildemateriellet i ettertid. Det er bare rett og rimelig mener jeg, og det tror jeg de fleste også aksepterer, så lenge en ikke krever blodpris.

  5. Jørgen: Da hindrer du jo videreutvikling. Hva om du ikke har kompetansen til å utfylle de nye kravene til kunden?

    Nettsider er laget for å videreutvikles. Man kan rett og slett ikke ha parter som låser eller hindrer dette. Isåfall, så tror jeg at i lengden vil de som tørr prøve seg på dette miste kunder.

    Jeg er ikke noe designer selv, men jeg har samarbeidet med en rekke designere. Noen av de har levert flotte resultater som både jeg og kunde har vært storfornøyd med.. men hvis jeg blir satt i en situasjon hvor webdesingeren nekter meg å videreutvikle nettsiden på egenhånd eller gjennom andre ressurser, når jeg føler webdesigneren selv ikke har den nødvendige kompetansen, så ville jeg lukket ut denne designeren på en-to-tre. Det samme hadde jeg gjort om webdesigneren krevde ekstra betaling for å la meg gjøre dette.

  6. Kenneth: Det hele koker ned til avtaler. Pr. nå er det ikke selvsagt at en designer leverer fra seg kildefilene. Mulig en betydelig mengde designere gjør det, men ikke alle. Så vidt jeg vet, finnes det ingen uskreven regel om at kildefiler helt vederlagsfritt skal leveres kunden. Eller det tør jeg nesten banne på. Dermed er det viktig for kunden å være oppmerksom på dette, og ta dette tydelig opp helt fra begynnelsen av. Da kan designeren ha denne faktoren med i prisantydningen, og så kan kunden takke ja eller nei. Verre er det jo egentlig ikke om en er tydelige helt fra starten av.

    Noen designere krever nok et betydelig og avskrekkende beløp for å levere fra seg kildefilene, mens andre nøyer seg med å legge til noen prosenter av hva totalbeløpet hadde blitt uten fralevering av kildefiler. Det kommer nok ann på oppdragets størrelse, “prestisjefaktor” (dumt ord, men kom ikke på noe bedre), og ellers andre vurderinger fra designeren om hva han/hun faktisk sitter igjen med til slutt (penger, rennomé, muligheter for videre samarbeid, positivt kontaktnett osv. osv.).

    Om kunden i ettertid kommer og krever kildefilene utlevert uten at dette var en del av avtalen, og nekter å betale for det, vil jeg nesten stille spørsmål ved kundens faktiske ønske om videreutvikling. Er det slik at kunden ser det trengs endringer, og at endringene vil føre til større inntekter, da burde det ikke være noe problem å betale designeren noen lapper for å få tilgang til den ressursen. Designeren oppfylte oppdragsavtalen ved forrige korsvei, og da vil jo videre buissnisskontakt mellom partene innebære at begge får noe igjen for det. Kunden får kildefiler som ikke var avtalt første gang, og designeren får penger. Igjen så syns jeg dette er helt rett og rimelig. Er designeren vanskelig og krever store summer, har kunden lært til neste gang å være tydelig i hva han/hun ønsker levert ved oppdragets slutt.

    De er ikke snakk om å være vanskelig, grådig eller grinete. Det er snakk om at alle parters behov og rettigheter blir ivaretatt og respektert. Noen ser dessverre ikke forbi sine egne behov. Det gjelder både designere og kunder.

  7. Denne saken har nok mange innfallsvinkler. Og, det er klart at designere ønsker å beskytte sitt arbeid! Dette er jo meget forståelig!
    Og, jeg forstår ikke helt hvorfor du skal endre et design selv hvis du først har hyret inn en profesjonell til det!?! Gjør heller en avtale som innbefatter x antall endringer eller versjoner av designet! Det er vel en mer riktig tilnærming av problematikken.

    Det du har et poeng i er at tidene forandrer seg og det påvirker også måten forskjellige utøvere av en profesjon (designere i dette tilfellet) må endre arbeidsmetoder eller få tilført ny kompetanse.

  8. Jørgen: Jeg for min del ser ikke hvorfor man skal betale noe ekstra i det heletatt for å få med psd filene. Mulig jeg har tatt det for gitt da jeg alltid har fått tilsendt disse uten diskusjon eller tillegg i prisen (t.o.m flere ganger hvor jeg ikke har spurt har dette skjedd). Jeg husker for et års tid siden var det en designer som fortalte meg at han foretrakk å sende meg psd filene fordi han nylig hadde rotet bort psd-ene til en annen kunde. Jeg har også hørt designere si at psd filene følger med som bevis på at det er ordentlig arbeid og ikke kopiert fra et annet sted.

    Som sagt så ser jeg absolutt INGEN gode argumenter for hvorfor ikke psd-filene skal sendes uoppfordret til kunde. Hva slags annet formål enn å låse kunden til deg har det?

    Når man kjøper et design bør man få dette tilsendt i sin helhet, ikke bare presentasjonen av det. Jeg vil gå så langt som å påstå at man lurer kunden om man ikke gjør dette.

    Det alt handler selvfølgelig om kontrakter og jeg har iallefall lært to ting de siste dagene som må inkluderes i en kontrakt og diskuteres på forhold: PSD filer skal videreføres til kunde og kunde har rett til å videreutvikle design etter egne ønsker, når kunden måtte ønske og i samarbeid med hvem kunden måtte ønske.

    Jeg tror ikke noen tjener på å hindre utviklingen. Jeg tror også noen vil lære det på den harde måten når kunden begynner å bli mer OBS på dette.

  9. Bjørn Kenneth Muggerud: Det er mange grunner til å gjøre endringer på både design og nettside etter man har hyret inn designer. Dette er faktisk vanlig for konsulentfirmaer som ikke har egne designere, men benytter seg av frilansere eller outsourcing. Designeren lager rammeverket og kommer med sitt forslag til utforming, basert på sin kreativitet og kunnskap. Deretter kommer det inn en konsulent som spesialiserer seg på webanalyse, salgsoptimalisering og brukervennlighet for å kjøre en rekke tester på elementer, tekst, farger, innhold og helheten. Noe fra det opprinnelige designet funker, mens andre ting gjør ikke det.

    Problemet er at det vil være praktisk talt umulig for designeren å lage et design som får mest mulig ut av målgruppen for designet. Det finnes for lite kunnskap på dette området og så snart man har dokumentert noe endrer trendene seg. Vet du hvordan en 20 åring leser en nettside i forhold til en 40 åring? Er teksten på siden for lang? Beskrivelsen for kort? Kanskje viser det seg at man kutter bort 80% av teksten, noe som fører til mye tomrom – noe som kan løses ved å endre på layout. Kanskje det er et element på siden, som er en vital del av designets helhet som trekker vekk fokus fra formålet med siden. Vil det da være riktig av designer å nekte kunden å fjerne dette elementen fordi “designer har satt navnet sitt på dette verket?”. Vil det være riktig å kreve ekstra betaling for å fjerne dette elementet (som i tillegg da faktisk har tapt kunden penger, selv om det så fint ut før tester ble gjort) ?

    Konsulenter trenger designere for å få noe å jobbe med. Designerene tenker kreativt, konsulentene tenker tall, fakta og data. Det er en to-delt prosess, noe designere bør finne seg i og heller fokusere på samkjøring og samarbeid. I dag er dette strengt talt ikke et stort problem, men som jeg sa i blogginnlegget mitt – det var heller ikke noe problem å få en total internettstrategi (nettside inkludert) av nabogutten for 10 år siden. Tidene forandrer seg..

  10. Ulike designere, ulik praksis. Om det blir slik at det blir forventet fra alle kunder at designeren gir fra seg nærmest alle rettigheter til eget arbeid, vil jo selvsagt designeren tape på å kreve ekstra betalt for kildefiler. Heldigvis er det ikke slik enda. Ikke etter mine erfaringer ihvertfall.

    “PSD filer skal videreføres til kunde og kunde har rett til å videreutvikle design etter egne ønsker, når kunden måtte ønske og i samarbeid med hvem kunden måtte ønske.”

    Dette er en såpass altomfattende rettighet, at dette selvsagt må avtales. Om jeg hadde havnet i en slik situasjonen som webdesigner, med at kunden krevde de rettighetene i ettertid uten å ville gi noe som helst for det, hadde jeg ærlig talt følt dette var svært frekt, og muligens ikke ønsket videre samarbeid. Muligens kan strykes om kunden ikke en gang hadde noen forståelse for hvorfor dette ikke er helt uproblematisk.

    Personlig har jeg ingen problemer med å gi fra meg kildefilene til en rimelig penge som en del av totalpakken/totalprisen, og kanskje også gratis, men dette vil jeg vurdere fra oppdrag til oppdrag. Jeg er en liten aktør og tjener på å være fleksibel.

    Jeg ser poengene dine Kenneth, men jeg er litt overrasket over din bastante konklusjon om at det ikke er noen gode argumenter for hvorfor ikke psd-filene skal sendes uoppfordret til kunde. Dette vitner ikke om særlig ønske om å samarbeide syns jeg, men jeg skjønner det sikkert ligger litt frustrasjon bak ;)

    Tidene forandrer seg, men ikke la de forandre seg i retning av at den ene parten får alle fordelene.

  11. Tror du misforstår mitt utsagn om å endre! Poenget mitt var at du hyrer en designer for at denne er profesjonell på design, mens – som du sier selv – at du er ekspert på tallene. Hvorfor skal da DU endre på dette? Det må vel designeren kunne gjøre?

    Og, jeg ser selvfølgelig poenget med kostnader etc. Men, samtidig vil vel du også gjøre alt du føler faller inn under din jobb!?! Du ville ikke latt andre gjøre deler av det du mener du er proff på!?!

  12. Jørgen: Slutt å heng deg opp i hva kunden kommer å sier i ettertid, det jeg prøver å argumentere meg fram til er hva som bør være klart FØR man i det heletatt åpner opp photoshop og begynner arbeidet med et nytt design! Da mener jeg det bør stå i kontrakten at kunden har full tilgang til designet (psd) og har at kunden har lov til å bruke designet som selv ønsket (endringer).

    Forøvrig skal det nevnes at i de fleste situasjoner jeg har jobbet med forskjellige metoder av testing når det kommer til design/innhold/layout, så har jeg inkludert designer i dette. Det brukes å være en to-delt prosess:

    1. Først lager designer et design som etter x antall revisjoner blir godkjent.
    2. Så begynner testingen. Små endrigner kan en konsulent selv gjøre, men i nesten alle tilfeller er det endringer som må utføres av designer om det skal gjøres skikkelig.

    Det kan selvfølgelig oppstå situasjoner hvor man føler designeren ikke har nok erfaringer. Da synes jeg det blir feil å kreve “løspenger” for designet. Er det ikke viktig for designer å tenke på kundens beste? Om han krever løspenger fra kunde vil det iallefall aldri bli noen oppdrag fra den kanten igjen. Om han overgir psd filene uten noe videre diskusjon, så er jo sjansen adskillig mye høyere for at kunden kommer tilbake neste gang det er noe.

    Bjørn Kenneth Muggerud: Du vet tydeligvis ikke mye om optimalisering av nettsider, så hvorfor uttale seg? Man må kjøre en rekke tester som krever små endringer på designet for å i det heletatt finne ut hva som fungerer og ikke. I de fleste tilfellene er det ikke nødvendig å bruke en designer da endring og impletering tar 5 minutter, mens selve analyseringen tar 30 minutter. Slike tester kjøres jevnt over en periode og det er da mest effektivt når konsulent selv gjør disse endringene.

    Designeren kommer inn i bildet igjen hvis man f.eks finner ut at man vil tiltrekke folk via nyhetsbrev. Da kontakter man designer med følgende: “Kan du lage 5 eksempler på et nyhetsbrevoppmeldings-element plassert i høyre kolonne på siden?”. Designer sender over 5 eksempler, konsulent tester de som er verdige og utfører eventuelle små endringer i de.

    Om drive å maile at og fram mellom konsulent og designer for små endringer vil det kaste bort alt for mye tid, det er derfor viktig at andre har tilgang til psd filen.

  13. Andre problemer som kan oppstå om man ikke overlever psd:

    - Designer blir syk.
    - Designer ønsker ikke jobbe med design mer.
    - Designer mister filen.
    - Designer har ikke tid til å utføre mer arbeid på siden.
    - Designer har ikke lyst til å jobbe videre med denne bedriften.
    - Designer dør.

    Jeg synes begge parter bør ha kildefilene til nettsiden. Det er egentlig helt tullete å nekte eier av nettsiden tilgang til egne kildefiler.

  14. Kenneth: Første avsnittet ditt i ditt forrige svar til meg løser jo alt. Om det blir avtalt på forhånd, er det ikke noe problem. Jeg syns du begynner å konstruere et problem her nå. Avtales det på forhånd, skal ikke designeren kreve “løsepenger” i ettertid (forøvrig en rimelig tåpelig betegnelse, da dette går på avtaler, rettigheter og sunn fornuft, ikke utelukkende grådighet slik jeg syns du prøver å fremstille det).

    “Forøvrig skal det nevnes at i de fleste situasjoner jeg har jobbet med forskjellige metoder av testing når det kommer til design/innhold/layout, så har jeg inkludert designer i dette.”

    Igjen; dette ordnes med god kommunikasjon fra starten av. Om du har fått et design du var rimelig fornøyd med, men som du i ettertid ser trengs å endres, vil det jo ofte være naturlig å leie inn den samme designeren ettersom han/hun har detaljkunnskaper rundt hele prosessen, og ettersom kommunikasjonen forhåpentligvis var tilfredsstillende fra starten av. Om designeren av en eller annen grunn nekter å gjøre endringer på sitt eget arbeid, er jo dette avklart fra starten av med at du har rettighetene til å bruke kildefilene slik du vil, og dermed er det bare å leie inn en ny designer. Selv klarer jeg ikke se for meg en situasjon der jeg skulle _nektet_ kunden å endre noe, men det innebærer selvsagt ett av disse:

    A. Jeg har solgt rettighetene til kildefilene som en del av oppdragsavtalen.
    B. Du leier meg inn igjen i ettertid for å gjøre endringer. Enten som en del av et team, eller bare meg.
    C. Det var ikke noe avtale på forhånd om at du har altomfattende rettigheter til kildefilene, men du ønsker endringer. Jeg selger kildefilene/utvidede rettigheter til deg. Kanskje til og med gir dem gratis om vi har hatt et godt samarbeid, og jeg ser at velviljen min gir meg et positivt kontaktnett.

    Du snakker om at designeren hindrer utvikling ved å ikke nærmest legge seg på rygg og godta alt. Nå setter jeg det på spissen og snakker ikke for meg selv, ettersom jeg vil påstå jeg er rimelig løsningsorientert når jeg inngår avtaler, men designeren gir blanke f. i kunden sitt behov for å utvikle og tjene gode penger, om designeren ikke får noe igjen for å selge alle rettigheter. Som sagt, satt på spissen og gjelder ikke alle, men prøv nå å se det litt fra motparten sitt ståsted også. Ønsker en alle fordeler, må man som regel være villig til å betale litt for det også. Enten fra starten av, eller i ettertid om behovet melder seg. Samme prinsipp gjelder vel i de aller fleste yrker og situasjoner.

    Forøvrig vil jeg påpeke igjen at jeg syns det er merkelig med denne ensidige holdningen din. Som du forhåpentligvis skjønner, prøver jeg – som “motpart” – å vise forståelse fra begge parters ståsted. Slik må en gjøre når en skal innlede et samarbeid med noen. Tenke på kunden, men også tenke på seg selv. Slik jeg forstår deg, mener du at kunden automatisk skal ha alle rettigheter helt fra starten av. Hva er poenget med å skrive kontrakter da? Da vil det jo i alle tilfeller holde med et tidsoppsett og en pris + underskrift.

    Jeg vil uansett takke for meg nå, og si takk for en god diskusjon. Jeg ønsker ikke ta dette videre, da jeg føler jeg har sagt mitt. Jeg tror vi er enige om at god kommunikasjon fra starten løser de aller fleste problemer som måtte oppstå. Vanskelige og grådige folk finnes på begge sider av denne problemstillingen, men jeg har alltid som utgangspunkt at slike folk er ytterpunktene.

  15. Du har rett, god kommunikasjon fra starten av løser selvfølgelig alle disse problemene. Jeg har ikke opplevd disse problemene før nå nylig og er derfor enda litt lettere irritert pga av det. Sitter å stusser på om jeg skal finne en advokat til å hjelpe meg å skrive en skikkelig kontrakt, men det frister ikke så mye med 1000 kroner i timen. Er dessverre ikke så alt for lett å fine gode maler til kontrakter heller, iallefall ikke relevante.

  16. Pingback: Hvem eier et webdesign? | Webdesign av Mia Holte

  17. Jeg har jobbet som webdesigner i snart 15 år. Laga det første designet i Aldus Photstyler rundt 1996. Hvor mange design jeg har laget siden den gang vites ikke, men det er en del. Jeg har til dags dato aldri blitt spurt om å gi i fra meg PSD filen, Skulle jeg få spørsmål om det ville jeg sagt selvsagt. De har betalt for det, og jeg har ikke bruk for det til noe annet.

Comments are closed.