Hvorfor QR-koder ikke funker

Eksempel fra Pepsi

Eksempel fra Pepsi

QR-koder har de siste årene vært et tema i markedsføringsbransjen og mange har spådd at dette vil bli en av de neste store trendene.  QR-koder har et stort bruksområde som stort sett bare begrenses til kreativiteten vår og vi har allerede i dag sett en rekke kreative eksempler på hvordan disse kodene gir merverdi for både forbruker og annonsør.

En QR-kode er et mønster som vi kan scanne ved å bruke kameraet på smartmobilene våre. Mobilen tolker så mønsteret og gjennomfører en handling. Disse handlingene kan gå ut på å gi brukerene en fordel, samle informasjon om brukerene eller gi de informasjon relevant for hvor og når det befinner seg på et spesifikt sted.

Her er noen eksempler på bruksområder:

  • Få brukeren til å besøke en nettadresse
  • Dele ut en rabatt eller kuppong.
  • Laste ned en fil (f.eks en tidstabell på en busstopp).
  • Registere seg på et arrangement

Dette er noen få eksempler og bruksområdet er som sagt stort. Det er også svært enkelt å lage sine egne QR-koder. Her kan du gjøre det gratis.

Det store problemer, er at ingen vet hva QR koder er og de som gjør det, har ikke de nødvendige applikasjoner for å lese QR-koder.

Det er enkelt å lage QR-koder. Det er lett å kjenne igjen. De har en enorm nytteverdi om man først tar de i bruk. Det er en perfekt måte å integrere tradisjonelle medier med nye medier. Det koster svært lite å integrere eksisterende eller nye kampanjer, selv om det kommer inn på et sent nivå. Så hva er problemet når alt er så enkelt?

cialis online canada

Igjen, ingen vet hva QR koder er og de som gjør det, har ikke de nødvendige applikasjoner for å lese QR-koder.

Markedsførere har pushet det i årevis. Trenden har blitt vekket til live flere ganger (den startet trossalt i Japan på 90-tallet en gang).

Årsaken til at ingen vet hva QR koder er og at de som gjør det ikke har de nødvendige applikasjonene for å lese QR-koder, er fordi ingen av mobilprodusentene har gjort QR-leser til en standardfunksjon på mobilen.

Den dagen mobilprodusentene som Apple (iOS) og Android har fått inn QR-lesere som en standard funksjon og samtidig pusher nytten av det i markedsføringen sin, så vil denne trenden skyte i været.

Inntil den dagen, så hjelper det ikke hvor hvor enn mye markedsførere prøver å pushe QR-koder. Det jeg undrer på er hva slags motiver produsentene har for å ikke gjøre QR-koder som en funksjon på de nye mobilene? Planlegger de kanskje et alternativer vi ikke har hørt om enda?

For de som er nyskjerrige på QR-koder har dere noen gode lenker under:

zp8497586rq

Kenneth Dreyer

Rådgiver at Inevo
Dette er min personlige blogg. Jeg er lidenskapelig opptatt av teknologi, markedsføring og design. Dette vil i hovedsak være temaene på bloggen min.

Latest posts by Kenneth Dreyer (see all)

One thought on “Hvorfor QR-koder ikke funker

Comments are closed.