Et isolert Adwords ekspriment: 100% budsjett, 60% salg.

I sommer har jeg vært så heldig å få jobbet med et nyoppstartet nettbutikk som selger belysning og lamper på nett. Det som har vært spennende med prosjektet er at 100% markedsføringsbudsjettet ble lagt i Adwords, mens bare 60% av salgene kunne spores til Adwords via Google Analytics.

Etter 6 måneder i drift tok eier en gjennomgang av alle kunder for å tilse at ikke familie eller venner hadde kjøpt. Det var ikke tilfellet og alle kundene har derfor kommet inn gjennom markedsføring.

Det er verdt å nevne at nettbutikken var ukjent og nyoppstartet, hadde ingen andre inngående trafikkilder da vi startet opp og ble ikke markedsført på noe vis i andre kanaler, hverken online eller offline.

Hva leser du ut fra dette?

cheap internet security software

Jeg får en sterkere forståelse for at vi ikke skal se blindt på tallene vi kan lese av i Analytics – de er mest sannsynlig veldig feil. All data må vi ta med en klype salt. Vi kan lese trender, sammenligne kilder opp mot hverandre og forstå våre brukere ved å analysere tall, men å koble investerte kroner med nøyaktighet – vel, der er vi ikke enda.

Kenneth Dreyer

Rådgiver at Inevo
Dette er min personlige blogg. Jeg er lidenskapelig opptatt av teknologi, markedsføring og design. Dette vil i hovedsak være temaene på bloggen min.

Latest posts by Kenneth Dreyer (see all)

Comments are closed.