Er du klar med mobilsider?

pay to do my essay

En av trendene som kanskje er lettest for oss markedsførere å spå, er at bruken av smarttelefoner vil vokse. Går vi 20-30 år tilbake veide mobiltelefonen 10-20 kilo og fylte hele bagasjerommet. I dag går vi alle rundt med en liten datamaskin i lommen.

Flere og flere bruker mobiltelefonen når de er på farta. Mobilen er alltid innen håndrekke og mange bruker den til å holde seg oppdatert hver gang man har en ledig stund; Før man står opp av sengen om morgenen, mens man sitter på bussen, i sofaen på kvelden eller når man venter på at kompisen skal møte opp på avtalt sted.

Vi bruker mobilen til å lese eposter, oppdatere oss på nyheter og aksjer, se bilder fra kompisene våre, kommunisere med andre (gjennom Facebook og sosiale medier). Her er det ikke mange begrensninger i forhold til datamaskinen.

Det moderne menneske er alltid på nett.

Er det en ting vi vet, så er det at markedet alltid følger etter forbrukeren. De neste årene vil mye av fokuset ligge på å finne metoder for å nå ut til kundene på mobilen og på å skille oss fra konkurrentene våre. Slik har det alltid vært, bare at i de kommende årene vil mobilplattformer være i enda større fokus.

De neste årene blir det mer viktig for din bedrift at mobile brukere lett finner det de trenger fra dere på nett.

En oppfordring til ALLE som er ansvarlig for en nettside. Finn fram en smarttelefon (aller helst iPhone eller Android). Bestem deg for de fem mest vanlige og viktigste oppgavene dine besøkende gjør på nettstedet du jobber med. Bruk så telefonen til å gjennomføre disse oppgavene.

  • Er landingssiden (eller forsiden) oversiktelig? Blir oppgavene brukeren prøver å gjennomføre druknet av annet innhold?
  • Er det Flash på siden? Dette støtter ikke iPhone.
  • Er siden treg (tung) å laste? Det er for mange ikke ønskelig å bruke mye datatrafikk.
  • Skaleres nettstedet riktig i nettleseren, eller er brukeren avhengig av å zoome for å navigere rundt og lese innholdet?

Det er en rekke små ting man må være klar over skal man bygge en god side, men det viktigste spørsmålet man må stille seg er om brukeren vil få en god besøksopplevelse på ditt nettsted gjennom mobilen?

Når bør våre mobilsider være klare?

Aller helst i går. Det selges nesten ikke annet enn smarttelefoner i dag. I denne artikkelen fra Netcom ser vi at 9 av de 10 mest solgte telefonene i juni var enten iPhone eller Android. Den ene som skiller seg ut, Nokia N8, er også en smarttelefon som kan brukes på internett.

I løpet av 2011/2012 vil de aller fleste ha en smarttelefon.

For inspirasjon kan du ta en titt på hva noen av de store på nett i Norge allerede har gjort.

Fortsatt ikke overbevist? Her er mer statestikk:

  • De fleste av dagens nettsider er vanskelig å navigere på mobilen.
  • Det er forventet at mobil surfing overgår surfing med vanlig data i 2014.
  • Kundene dine er på farta og vil ha informasjon raskere.
  • Per Februar 2011 hadde 39% av norges befolning en smarttelefon.

Litt egenreklame: Vi i Crenia har allerede begynt arbeidet med å produsere mobilsider for våre kunder. Vi forventer vår første lansering i August.

 

Kenneth Dreyer

Rådgiver at Inevo
Dette er min personlige blogg. Jeg er lidenskapelig opptatt av teknologi, markedsføring og design. Dette vil i hovedsak være temaene på bloggen min.

Latest posts by Kenneth Dreyer (see all)

3 thoughts on “Er du klar med mobilsider?

  1. Bra tips du kommer med her. Mange anbefaler wp plugins til dette, men det er overkill etter min mening. Jeg bruker ofte smarttelefon og de sidene som bruker plugins begrenser mulighetene. Passer man på det du nevner vil siden som regel fungere bedre… Et tips er å teste siden på en mobil først for å finne eventuelle feil.

  2. Hei,
    supre tips du kommer med her. Vurderer å lage en mobilversjon av FinnEnFrilanser.no. Så bokmerker denne siden så jeg husker å gå tilbake for informasjon når jeg er klar til å starte utviklingen :)

    Super artikkel!

Comments are closed.