Markedsføring fra Vinmonopolet

Mange av dere har kanskje merket vinmonopolet sin kampanje som går om dagen med budskapet om at de under 25 år må vise fram leg.  Selv har jeg sett denne reklamen på TV, Facebook og Spotify.

Jeg stusser veldig på intensjonene bak denne kampanjen. Enten er den bare dårlig gjennomført eller så oser det baktanker. Jeg holder en knapp på sistnevnte og tror Vinmonopolet ønsker økt salg som resultatet fra kampanjen, selv om det sikkert ikke vil komme fram som annet enn en holdningskampanje fra personene bak kampanjen.

Jeg vil gå så langt som å påstå at alle i Norge som er over 18 og under 25 er kjent med at man skal vise leg når man kjøper produkter som krever det. I tilfellene hvor de som sitter bak kassen mistenker at personen er yngre enn 25 er også de pliktig til å spørre om leg. Er det da et behov for å svi av millioner av offentlige kroner på denne kampanjen?

Fig. 1

I tillegg er kampanjene i mange tilfeller særdeles dårlig gjennomført. I dag dukket denne annonsen opp på Facebook (Fig. 1). Når jeg trykket på annonsen ble jeg sendt direkte til forsiden på vinmonopolet.no. Ingen landingsside som var relevant til kampanjen, men rett inn på forsiden hvor jeg blir presentert verden til vinmonopolet og deres produkter. Det samme skjer med kampanjene jeg finner på Spotify.

oem software store

Jeg har svært vanskelig for å tro at dette er en ren holdningskampanje uten andre (salgsøkende) motiver.

Vinmonopolet har ingen konkurrenter

Dette er en påstand jeg hører ofte og den er knakende feil. Vinmonopoler har konkurranse fra både direkte konkurrenter på utsalg av alkohol og alternative supplementer som inneholder alkohol.

Istedenfor å gå på polet kan du gå på din lokale dagligvarebutikk å kjøpe øl av mange sorter. Forskjellige butikker har forskjell utvalg. I tillegg har vi barer, utesteder, restauranter og andre steder hvor folk møtes og alkohol kan kjøpes. Helt på andre enden av konkurranseskalaen finner vi valg som ikke inkluderer alkohol, hvor f.eks man velger å sette seg ned å se en film på lørdagskvelden med potetgull og Cola, fremfor et glass vin. Dette er direkte og indirekte konkurranse for vinmonopolet. Åja, jeg glemte å nevne en stor konkurrent som også er på norsk jord: Tax-free på flyplassene.

Jeg lurer på om alkoholmerkene som har tilhold i Norge hadde kommet unna med sine egne holdningskampanjer hvor de plastrer logoen sin i alle kanter? ”Drikk produktene fra Ringnes med måte”, ”Ikke kjøp Tuborg til tenåringsdatteren din” og ”Vis leg når du kjøper Hansa”.

zp8497586rq

Kenneth Dreyer

Rådgiver at Inevo
Dette er min personlige blogg. Jeg er lidenskapelig opptatt av teknologi, markedsføring og design. Dette vil i hovedsak være temaene på bloggen min.

Latest posts by Kenneth Dreyer (see all)

5 thoughts on “Markedsføring fra Vinmonopolet

  1. Hei, jeg er nettredaktør i Vinmonopolet, og jobber tett sammen med Hege B. Øvsthus som er kampanjeansvarlig. Vi leste artikkelen med interesse, og ønsker å kommentere noen av punktene dine. Først og fremst synes vi det er gledelig at kampanjene våre vekker engasjement.

    Som du allerede har konkludert med i artikkelen så står vi fast på at dette er en holdningskampanje. Vinmonopolet er først og fremst et alkoholpolitisk instrument, og har ikke noen målsetning om å øke salget.

    Din påstand om at alle mellom 18 og 25 år i Norge er kjent med at man skal vise leg på Vinmonopolet er det nok, dessverre, ikke hold i. Det er fortsatt flere ungdom vi må spørre om legitimasjon enn det er som viser det til oss uoppfordret. Dette er imidlertid i ferd med å snu nå, og det skyldes arbeidet som gjøres i butikkene våre rundt sosial kontroll, og som støttes opp av kampanjene våre.

    Vi avviser mindreårige daglig, og det kommer 60 000 nye ungdommer inn i målgruppen hvert år. Vi tar vårt sosiale ansvar svært alvorlig, og jobber iherdig for å hindre at mindreårige får kjøpt eller blir kjøpt for i våre butikker. For å oppnå dette er vi avhengig av å være synlige og få frem budskapet. Dette gjør vi på mange måter, blant de viktigste tiltakene er våre kampanjer. Vi har fire kampanjeperioder hvert år, to av disse går på å få ungdom til å vise leg uoppfordret, mens de andre to går på å hindre langing.

    Heldigvis ser vi svært gode resultater av kampanjene våre. Antall personer som viste leg uoppfordret i våre butikker er femdoblet siden 2007. Dette er til enorm hjelp for våre ansatte i arbeidet med å hindre mindreårige i å få kjøpt alkohol på Vinmonopolet.

    Vi synes det er leit at du opplever kampanjen som dårlig gjennomført, og tar mer enn gjerne imot tips fra deg og andre som er interesserte i vårt arbeid. Når det gjelder lenkene fra annonsene på Facebook og Spotify så har det skjedd en feil. Det har vi rettet opp nå, så takk for hjelpen med å avdekke denne svakheten.

    Vennlig hilsen Svein Strand, nettredaktør i Vinmonopolet.

    • Hei Svein! Takk for svar.

      Det gleder meg hver gang store bedrifter tar seg tid til å svare på innlegg som dette på internett. Kudos!

      Jeg er nyskjerrig på hva kostnaden er for vinmonopolet/samfunnet når en person mellom 18-25 ikke uoppfordret viser leg er? Er ikke ansatte i vinmonopolet uansett oppfordret til å spørre personer som ikke viser uoppfordret hvis de mistenker at personen er under 25?

  2. Kostnaden er ikke annen enn at ekspeditørene må spørre om leg, men det er ikke effektivisering eller kostnadsbesparelse som er poenget med kampanjene. Du har helt rett i at alle i kassa på Vinmonopolet skal spørre om legitimasjon hvis vi mistenker at kunden er under 25.

    Gjennom kampanjene ønsker vi å bevisstgjøre unge kunder, slik at de er forberedt på at hos oss må de vise legitimasjon, også i mange tilfeller når de er gamle nok (og vel så det). På denne måten ser vi tydelig at vi slipper å gå inn i diskusjoner med kunder som ”ikke fatter hvorfor”, dette er det mye mindre av nå enn tidligere. Vinmonopolet ønsker også å fremstå helt tydelig som en seriøs aktør hvor det ikke skal være noe poeng for mindreårige å ”prøve seg”. I tillegg har kampanjene en veldig viktig effekt internt med å støtte opp under (den i en del tilfeller ubehagelige) jobben med å stadig spørre om legitimasjon.

  3. @Svein
    Så lenge det ikke er påbudt for de som er mellom 18 og 25 år vil dere aldri få alle til å legitimere seg uoppfordret.

    Har dere vurdert et påbud?

  4. @Nettgründer
    Vi vil nok aldri få alle til å vise leg uoppfordret, nei, men vi ser at det helt klart går i “riktig retning”. Vi ønsker å sette fokus på dette temaet og bygge holdninger over tid, og har ikke vurdert noe påbud.
    For å kontrollere at kunder mellom 18 og 25 år fulgte et slikt påbud ville vi uansett måtte spørre om leg fra alle vi var usikre på, så vi tror ikke det ville gitt noen stor gevinst.

Comments are closed.