Meta description – back to basics

I dag ønsker jeg å be alle webmastere ta noen skritt tilbake – back to basics. Har du jobbet med meta description på dine nettsider? Jeg legger merke til at det er utrolig mange som har totalt glemt denne grunnleggende meta taggen, og enda flere har bare vurdert den på forsiden på nettsiden sin.

Hva er en meta description tag?

Meta description er salgsteksten for din nettsted. Den skal være kort og relevant i forhold til innholdet på hele nettstedet for forsiden og for den aktuelle undersiden på andre sider.

Tittel og meta-tag er det første en bruker ser av ditt nettsted før han besøker det når det søkes i søkemotorene. På hver side konkurreres det mot 10 andre søkeresultater, slik som illustrert på bildet under.

forbrukslaan-sok

Hvorfor er meta description viktig?

På det illustrerte søkeresultatet over ser man at de fleste som ligger på toppen har gjort et forsøk på å skrive bedre salgstekster i description. Slik var var ikke i begynnelsen av 2009, da jeg bare først ute med min kunde Centum Finans som ønsket å rankere bra på søkeordet forbrukslån.

Vi var først ute med å annonsere om nåværende rente, hvor mye man maksimalt kunne låne og en ellers inviterende tekst. Resultatet av det så vi allerede følgende dag, da trafikken gikk opp med over 40% trafikk fra søkemotorene. Følgende uke rykket vi opp fra en ujevn 3.plass i søkeresultatene til 1. plass, som vi holdt gjennom nesten hele 2009 (Det har de siste 3 månedene vært mye variasjon på de 3 øverste plasseringene).

Hvordan kan du gjøre mest mulig av meta description taggen?

Det aller første du bør gjøre er å sette deg ned og finne ut hva statusen på ditt nettsted er. Om det er et lite nettsted så ville jeg vurdert å gjøre dette med alle undersidene. Om du har et større nettsted kan det lønne seg å lage en liste over de nøkkelordene som gir flest konverteringer i forhold til trafikken de leverer. Det kan også være en ide å utforske ditt nettsteds lange hale (trenger jeg å skrive et eget innlegg om dette?).

Når du har en liste over søkeordene, ta en titt på hva nåværende description tags er. Selger de siden best mulig? Hvis ikke er dette noe du bør gå igang med øyeblikkelig.

Noen gode kilder og verktøy:

Har du optimalisert dine meta descriptions tags til å yte mest mulig for ditt nettsted?

buy expository essay

Kenneth Dreyer

2 thoughts on “Meta description – back to basics

  1. Kan selvfølgelig ikke si ja med 100% sikkerhet, da det kan være andre faktorer som slo til på samme tid, men jeg har sett det skje flere ganger tett etter endring av description taggen.

    Målet er å legge mer fokus på å øke CTR og samtidig lage en landingsside som matcher forventningene til den som klikker, slik at man ikke får en bounce. Økt CTR er for Google en indikator på at nettstedet er blitt mer populært, noe som igjen betyr at man lettere klatrer i rankeringene.

Comments are closed.