(not provided) i Google Analytics

De siste månedene har det blitt gjort en rekke endringer i Google som gjør hverdagen vanskeligere for de av oss som er glad i å følge med på organisk trafikk i Google Analytics. Andelen av søketrafikken som er utilgjengelig og heller kommer opp som (not provided) i loggene har skutt i været.

75% av søketrafikken er nå (not provided) og det vil bare fortsette å stige..

not-provided-google-analytics

(Tall fra notprovidedcount.com)

Hva er (not provided)?

(not provided) er søkeord fra brukere som av forskjellige årsaker ikke viderefører søkeordet de brukte i Google til ditt analysesystem. Denne kategorien gir ingen nyttig informasjon om søkeordet annet enn en oversikt over (not provided) som gruppe totalt. Jeg vil fraråde å bruke denne informasjonen til noe særlig, da det kan være stor forskjell mellom de søkeordene som kommer inn til ditt nettsted.

Hva er årsaken til at noen søk blir (not provided)?

En av hovedårsaken til at Google skjuler søkeordene er fordi brukeren søker med SSL kryptering – alt man trenger å gjøre er å bruke https://google.no fremfor http://google.no (legg merke til httpS i førstnevnte). Dette er en standard innstilling på en rekke maskiner og mobiler i dag:

  • De fleste nye nettlesere: Chrome (Den største nettleseren), Firefox, Safari, Opera og helt sikkert også Internet Explorer (jeg har bare Mac, så får ikke bekreftet).
  • Alle brukere som er innlogget på en Google konto – f.eks Gmail eller Google+.
  • iOS og Android brukere.

Som du kanskje ser er vi med disse brukerne allerede oppe i majoriten av de som bruker internett og denne gruppen blir ikke mindre.

Hvorfor gjør Google dette?

Det har vi dessverre ikke fått noe bra svar på enda. Den offentlige uttalelsen er at Google gjør dette for å beskytte brukerne sine, men samtidig så har vi fortsatt full oversikt over alle søk som kommer via betalt søk (Google Adwords).

Det spekuleres av mange om det kan ligge økonomiske insentiver bak dette, men personlig har jeg mine tvil.

Er alt håp ute?

buy cheap software

Nei – vi i Inevo har lenge fulgt denne trenden og vært klar over at vi til slutt må omstille oss for hvordan vi leser av organiske tall. Faktisk så begynte vi allerede tidligere i år å jobbe med metoder for å analysere søketrafikk i en (not-provided)-verden. Det er selvfølgelig ikke like gode tall som vi hadde før (not-provided) ble dominerende, men vi får fortsatt mulig til å jobbe med det som er viktig – måle fremgang, finne “low hanging fruits” og kartlegge hvordan vi øker og prioriterer trafikken.

zp8497586rq

Kenneth Dreyer

Rådgiver at Inevo
Dette er min personlige blogg. Jeg er lidenskapelig opptatt av teknologi, markedsføring og design. Dette vil i hovedsak være temaene på bloggen min.

Latest posts by Kenneth Dreyer (see all)

Comments are closed.