10 problemstillinger for selvstendig næringsdrivende med løsninger

Etter å nå ha vært selvstendig næringsdrivende i en god del år har jeg dratt på meg en del erfaringer. I tillegg har jeg i 3 år jobbet fra utlandet, hele 6-8 timer unna i tidssoner, noe som har ført til at jeg har blitt tvunget til å være ekstra effektiv i hvordan jeg løser problemer som oppstår.

cause and effect papers

Ensom grunder på ferie i London

Her er noen av problemstillingene jeg har møtt som selvstendig næringsdrivende og hvordan jeg løste de.

1. Ustabil og usikker inntekt

Som selvstendig næringsdrivende har man ikke samme trygghet som når man er ansatt. Man kan til tider ha god inntekt og i andre deler av året ha fryktelig dårlig inntekt.

Løsning:

Om du har noen år bak deg er sjansen  større for at du vet når tørketidene kommer. Det er derfor viktig at du sparer til disse periodene fra de månedene det går bedre. Det kan også være en ide å vurdere om du kan legge ferien din til denne tiden av året.

Det er også rundt disse tider jeg vurderer hvordan jeg kan effektivere forretningene mine. For min del er det i disse stille periodene hvor jeg ser tilbake på tidligere kunder for å se om det er noe jeg kan gjøre bedre.

2. Mindre tid til familie og venner

Som selvstendig næringsdrivende har du mindre fritid som kan brukes sammen med familie og venner, siden du må bruke tid på salg, pleie av kunden, møter, planlegging, regnskap, utføre arbeid og alle andre oppgaver.

Løsning:

Om du jobber slik, så jobber du etter min mening feil. Du er en kontrollfreak som påføre deg selv for mye stress. Du vil overse muligheter som ligger rett for øynene dine og du kaster bort tid. Plasser ressursene der de er mest effektive.

Jeg jobber med internettmarkedsføring og prosjektledelse på internett. Jeg tilbyr totaltjenester hovedsakelig delt inn i to kategorier: Utvikling og design av nettsider, samt markedsføring på internett. Dette betyr ikke at jeg kan lage logo selv, designe selv, skrive tekstene selv, utforme selv, programmere selv og implementere selv. Om jeg skulle gjort dette selv og fortsatt fått betalt samme timespris, så ville kunden fått et halvdårlig produkt da jeg alene ikke kunne behersket alle disse områdene. Jeg betaler derfor noen andre til å gjøre dette, som er eksperter på dette området og opererer på et kvalitetsnivå jeg forventer om jeg skal levere verket til mine kunder. Kunden får derfor det beste fra alle kanter og jeg kan fokuserer arbeidet mitt på det området jeg selv er best på.

Det samme gjelder regnskap og andre tjenester som påvirker bedriften min. Jeg setter det bort til noen som kan det, da jeg ikke anser tiden min som gratis. Det tar regnskapsføreren min 1 time og gjøre noe som tar meg 4 timer. I tillegg kommer tryggheten om at en person med kompetanse utfører jobben, noe som gjør at jeg sover bedre om natten.

Konklusjon, fokuser på det du selv er god på og skaff deg et nettverket med partnere som kan hjelpe deg på de områdene du ikke er effektiv. Sov bedre om natten og ha bedre samvittighet på fritiden når du er med venner og familie.

3. Men, jeg har ikke god nok oversikt over regnskapet når jeg setter det bort. Jeg er også litt rotete av meg.

Årsaken til at jeg selv vil gjøre regnskapet er for å lære meg mer om bedriften min. Jeg anser regnskapet som pulsen for en selvstendig næringsdrivende.

Løsning:

Jeg er helt enig. Det er derfor jeg benytter meg av de mange løsningene som finnes i dag, til ganske så vennlige priser.

For fakturering anbefaler jeg fakturo.no. Da slipper du bruke tiden på å selge reise til posthuset, samtidig som du når som helst kan få en oversikt over dine fakturaer (PS: Jeg tror dokus.no vil bli en sterk konkurrent av fakturo.no om ikke så lenge, men for øyeblikket er de litt for ferske for å konvertere meg).

For regnskap anbefaler jeg e-conomic.no, noe som også din regnskapsfører kan benytte seg av. Kort sagt kan e-conomic.no være mellomleddet og databasen mellom deg og din regnskapsfører (PS: Ta også en titt på 24sevenoffice.no).

Det finnes en rekke andre programmer jeg bruker for å gjøre hverdagen min lettere, noe jeg gjerne kan komme tilbake til i et fremtidig innlegg om det ønskes. Disse verktøyene er mer rettet mot min industri, så derfor velger jeg å utelukke de i dette innlegget.

4. Mer tid går til å finne arbeid, enn tiden man bruker på å utføre arbeidet.

Som selvstendig næringsdrivende bruker man gjerne mer tid på å finne arbeid enn man gjør på å utføre arbeid man faktisk kan fakturere for.

Løsning:

Dette er et klassisk problem, gjerne enda større når man er nyoppstartet. Et ordtak som alltid er viktig å huske:

Det er ti ganger lettere å selge til en eksisterende kunde, enn det er å finne en ny.

Med dette ordtaket i hodet bør du spørre deg selv hva du kan gjøre for å tjene mer penger fra hver kundeforhold. Kan du tilby noen ekstra tjenester eller produkter? Kan du tilby en løpende tjeneste hvor de betaler deg månedlig? Kan du få provisjon på salg av tjenester du uansett må jobbe med?

Om du installerer varmepumper, kan du selge inn årlig vedlikehold når du installerer pumpen? Selger du nettsider, kan du også selge inn hosting? Er du elektriker ute på oppdrag hos kunden, se deg nøye rundt når du er inne i hjemmet – kan du se noen løsninger du kan tilby kunden som vil spare de penger eller på en annen måte gjøre hverdagen bedre?

Det gjelder å hele tiden tenke hvordan man kan melke mer penger ut av hver kundeforhold, uten å fremstilles som grådig. Den tiden du da uansett bruker på å finne kunder blir da en bedre investering.

(PS: Husk at pengene kundene investere i deg skal de også tjene tilbake!)

5. Jeg er rotete og det er vanskelig å holde styr på alle kundeforholdene.

Jeg klarer ikke holde oversikt på alle kundene mine og jeg husker rett og slett ikke hvem jeg burde kontakte når.

Løsning:

Invester i et verktøy som holder oversikt på dine kundeforhold. På engelsk kalles disse CRM (Customer Relationship Management). Selv har jeg brukt Highrise i noen år, men er for tiden på jakt etter et nytt CRM som svarer til mine behov. Eget innlegg vil komme om CRM senere.

6. Det er ensomt å jobbe alene

Som selvstendig næringsdrivende jobber man ofte hjemmefra og alene. Jeg savner det sosiale og muligheten for å få tilbakemeldinger fra kollegaer.

Løsning:

Jeg har to løsninger på dette, hvor man kan enten velge en eller begge deler.

Ta deg selv i nakken og kom deg ut: Det finnes en rekke sosiale arrangementer for næringslivet overalt i landet. Om det ikke er nok innenfor egen bransje, begynn med en sport, få deg medlemskap på en gym eller bli med i en klubb. Om ingen av disse alternativene er aktuelle, start noe selv – du vil fort bli overrasket over hvor mange andre som deg det er der ute.

Nummer to er å starte et kontorfellesskap. Da deler dere regninger som leie, internett, strøm og lignende. I tillegg har dere muligheten til å nettopp være sosiale og gi hverandre tilbakemeldinger.

7. Det kan være en distraksjon å jobbe hjemmefra når man har barn eller deler hus med andre.

Som selvstendig næringsdrivende kan det være en distraksjon å jobbe hjemmefra når man har barn, deler hus med andre, hunden maser, barnet skriker, TV-en roper på meg og oppvasken er enda ikke tatt.

Løsning:

Du må skaffe deg et sted utenfor hjemmet hvor du kan jobbe. Du må også bruke mesteparten av tiden her. Min personlige mening er at det på ingen måte er sunt å jobbe fulltids hjemmefra, om du har en jobb hvor du aktivt må sitte ned å jobbe store deler av dagen. Selv om du bor alene, så vil det fortsatt være for mange distraksjoner. I tillegg kan du fort finne deg selv i å ha problemer mellom å skille privat fra arbeid.

Samme som i tipset over, om du ikke har økonomien til egne kontorer/lokaler, bør du bli med i et kontorfelleskap.

8. Andre folk tar meg ikke seriøst

Andre folk tar meg ikke seriøst, de tror jobben min er en lek eller hobby.

Løsning:

Om venner av deg tror dette, så er det antageligvis en grunn til det. Løsningen er å ta det opp et par nivåer på den profesjonelle stigen. Her er noen ting du kan investere i:

  • Bedriften din må ha en LOGO og identitet.
  • Arbeidstøy – enten det er en dress for kontoret eller drakt med logoen din på som elektriker.
  • Sett logoen på bilen din, med kontaktinformasjon.
  • Skaff deg visittkort.
  • Skaff deg en nettside for bedriften din.
  • Skaff deg en produktbrosjyre med dine viktigste produkter og/eller tjenester.

Du behøver ikke gjøre alt på en gang, men det kan være lurt å få det gjort unna så fort som mulig, gjerne i rekkefølgen over.

9. Det er fryktelig mange konkurrenter

Det er mange andre selvstendige næringsdrivende som konkurrerer om akkurat de samme kundene som meg.

Løsning:

Først, les hele dette innlegget om igjen, fra start til slutt. Gå i gang og lag en actionplan.  Når dette er gjort, så tar du en liten analyse av dine konkurrenter for å svare på to viktige spørsmål: 1. Hva gjør de bedre enn deg? 2. Hva kan du gjøre bedre enn de?

Lag en actionplan for hvordan du kan bli bedre enn dine konkurrenter (PS: Hva du enn gjør, ikke konkurrer på pris – da vil du være avhengig av volum for å tjene penger, noe det er få som klarer i et presset marked).

10. Jeg får ikke betalt for alle timene jeg legger i bedriften.

Som selvstendig næringsdrivende får jeg ikke betalt for alle timene jeg legger i bedriften min. Ingen kunder er villig til å betale for regnskap, innkjøp av utstyr, vasking og annet som følger.

Løsning:

Dette må du bake inn i prisen din. Det er på grunn av ting som dette at nesten alt koster hundrevis av kroner i timen når du leier noen til hjelp, mens de ansatte ikke sitter igjen med mer enn en fjerdedel av prisen i timeslønn.

En elektriker som får 150 kroner i lønn per time fakturerer allikevel 600 per time til kunde. Dette skal dekke: Lønn, arbeidsgiveravgift, feriepenger, utstyr, regnskap og administrasjon, markedsføring, pensjon, forsikring, sykepenger, opplæring av nye trender og produkter i bransjen og mye mer. Fakturerer du 200 kroner timen som elektriker vil du ikke klare det!

Se hele tiden fremover

For å lykkes må du hele tiden se fremover og tenke hvordan du kan jobbe mest mulig effektivt. Bruker du mye tid på å sende fakturaer i posten, bruk heller noen minutter på å foreslå faktura over epost for kundene. Driver du en lastebilbedrift med mange lastebiler, så kan du spare tusenvis på å ta en ringerunde med forsikringselskapene for å fiske etter tilbud på forsikringer. Det er ufattelig mye som kan gjøres for å spare penger og tjene penger.

Husk:

  • Det er lettere å spare 1 krone, enn det er å tjene 4 kroner.
  • Det er lettere å tjene 10 kroner fra eksisterende kunde, enn det er å tjene 1 krone fra nye kunder.

Nå vil jeg høre fra dere. Hva er ditt beste tips til selvstendig næringsdrivende?

zp8497586rq

Kenneth Dreyer

9 thoughts on “10 problemstillinger for selvstendig næringsdrivende med løsninger

  1. Fantastisk god artikkel Kenneth!

    Det eneste jeg er litt uenig i er det du sier om å jobbe hjemmefra. Jeg har overhodet ingen problemer med det, og i mange andre land blir det sett på som helt ok. Men ikke hvem som helst klarer det.

    Men i mitt tilfelle, der jeg har kontor i en ende av leiligheten, og er uten barn som forstyrrer så føler jeg at det kanskje er det jeg sparer mest penger på!

    For andre er det også helt ok å ha et mobilt kontor. Det kommer helt an på hva slags person en er.

    Men supert innlegg!

  2. Det varierer nok fra person til person. Andre vil nok ikke ha problemer med andre av problemstillingene jeg tar opp heller. En person som har god styring og er glad i tall vil kanskje synes økonomien er spennende.

    Innlegget er ment å beskrive problemstillinger som har kommet opp for meg, samt mine løsninger på de :)

  3. Pingback: Tweets that mention 10 problemstillinger for selvstendig næringsdrivende med løsninger | Kenneth Dreyer -- Topsy.com

  4. Bra innlegg. Enig i det aller meste og ser frem til et eget innlegg om CRM. Er egentlig ute etter et CRM jeg kan hoste selv – men det må være enkelt å styre og sette opp. Har innstallert vTiger, men ikke fått det _helt_ slik jeg vil, så jeg leter egentlig fortsatt.

    Eventuelt også et desktop-program som kan kobles mot en ekstern database.

    • Takk for det! Jeg har testet veldig mange CRM løsninger så langt, men har selv ikke funnet noe som passer meg midt i blinken. Heldigvis har jeg ikke så mange kontakter å holde orden på at det har blitt et kritisk problem. Jeg har løst det ved hjelp av kalender, Things (på Mac, iOS-produkter) og post-it-lapper. Jeg bruker i tillegg et prosjektsstyringverktøy som gjør jobben langt lettere. Tenkte at mitt neste “business” innlegg blir om hvordan jeg får ting gjort i hverdagen.

  5. Er veldig enig med tipset om økonomi -sett det bort til andre! Jeg har en veldig hjelpsom regnskapsfører som svarer hvis jeg lurer på noe.
    Noe annet jeg har hatt god nytte av er GTD. Jeg bruker Things som gjør oppgavene mine oversiktelige. Helt uvurderlig i større prosjekt!
    Ellers så skal jeg prøve å følge de andre rådene dine:)

    • GTD hører jeg mye skryt om, men har ikke kommet meg så langt som å sette meg inn i det. Er det noe sted jeg kan få en kort oppsummering uten mye vissvass og hype? Sverger selv til Things, selv om jeg savner bedre synkronering.

  6. Flott bloggpost, Kenneth. Tror mange vil kjenne seg igjen.
    Punkt 4, som handler om salg, er etter min mening det viktigste punktet. Jeg ser stadig at mange sliter med å skaffe/opprettholde omsetning.
    Mht. GTD: Den norske utgaven av David Allens bok, er utgitt av Bazar forlag, og heter “Få ting gjort”.
    Og hvis du bruker Things, er du allerede inne i GTD-metodikken.

Comments are closed.