Sosiale medier endrer måten vi kommuniserer på

Erik Qualman fra Socialnomics har nettopp sluppet  Social Media Revolution 2, et must å se for alle som er interessert i sosiale medier. Videoen er oppfølgeren til hans video i 2009 som inneholdt imponerende data om utviklinken og spredningen av sosiale medier rundt omkring i verden, fremstilt på en underholdende måte. Det skal sies at all data presentert i videoen ikke er like relevant i Norge, f.eks at 80% av selskaper bruker sosiale medier for å søke etter potensielle ansatte og at 95% av disse brukte linkedin og at 90% av tv-tittere hopper over reklame med TiVo.

Det som overrasket meg i denne videoen var at Asthon Kutcher og Britney Spears har flere følgere på Twitter enn Norge har beboere.

Det som er verdifult å ta med seg for næringslivet fra denne videon er at det finnes over 200 millioner bloggere i verden, hvorav 34% av disse blogger om produkter og brands. Bare i lille Norge har vi titusenvis av bloggere og alle disse blogger om produkter og merkevarer de møter i hverdagene sine. Når andre så søker etter dine produkter og merkevarer på internett, så finner de disse bloggene – er det de finner positivt eller negativt for deg? 78% stoler trossalt på hva andre mennesker sier om en merkevare og bare 14% stoler på reklame.

De som mener at sosiale medier er en flott som bare er en forbigående trend, bør kanskje stille seg i et skap med Leif Osvold som sa det samme om internett i et innlegg i DN i 1996.

autocad 2014 for sale

Kenneth Dreyer

One thought on “Sosiale medier endrer måten vi kommuniserer på

  1. Pingback: Hvorfor du må tilpasse ditt nettsted for håndholdte enheter i dag | Kenneth Dreyer

Comments are closed.