8 tips til deg som skal starte nettbutikk

Ferske tall fra Bring viser oss at norsk netthandel vokser dobbelt så raskt som fysisk handel. For meg som jobber i norges første byrå med fokus på netthandel (Inevo), er dette veldig spennende tall.

best essay writing service reviews

Netthandel vs fysisk handel
(Last ned hele rapporten)

Det er svært sannsynlig at de hyppige positive omtalene vi leser om norsk netthandel i mediene vil føre til etableringen av enda flere nettbutikker. Mange vil nok kaste seg på bølgen uten å planlegge godt nok, så derfor vil jeg med dette innlegget trekke frem noen tips jeg føler er verdt å ta med seg på reisen.

1. Analyser din bransje grundig

Alt for mange kaster seg ut i netthandelen uten å ha de ressursene eller mulighetene som trengs for å konkurrere i sin egen bransje. Kosmetikk og klær er eksempler på bransjer hvor det er lett å komme seg inn (det koster lite å kjøpe inn varelager) og man kan tilsynelatende ha gode marginer. Realiteten er ofte en annen når man kommer til markedsføring av produktene. Om du selger det samme som store konkurrenter med titalls av millioner i markedsføringsbudsjetter, så vil du du tape på både kostnad per nye kunde og marginene.

Antall konkurser i norsk netthandel har nesten tredoblet seg (ref. Bring rapport, side 5) i år sammenlignet med 2011 og 2012. Konkurransen blir hardere fra utlandet og de norske aktørene blir flinkere. Skal du konkurrere på nett i en bransje med sterke aktører må du komme med noe nytt.

2. Ikke legg alle eggene i en kurv

Dette er en kjent begrep for de fleste, men allikevel ser jeg stadig flere nystartede nettbutikker gå i samme felle. Et typisk eksempel er at man kjøper inn for mye til varelager og glemmer penger til markedsføring. Eller at man bygger en kjempegod plattform og glemmer design. Og at man bruker kjempemye på en designmanual som uansett føles feil om 6 måneder.

Har du lave budsjetter, så må kostnaden holdes nede på alle fronter. Du behøver ikke være best på en av kategoriene for å starte. Har du lave budsjetter, kom deg på nett med en plattform som gir deg mye for pengene (min anbefaling: Uni Micro Web og Mystore). Velg en betalingsløsning som ikke koster deg mye i oppstart (f.eks faktura og forskuddsbetaling). Begynn med markedsføring som gir deg veldig målbare resultater fra dag 1 (F.eks Google Adwords i kombinasjon med Analytics). Godta litt dårligere marginer fra leverandør mot at du får kjøpe inn mindre varelager og heller bestille fortløpende i starten. Dropp aksjeselskap og start et enkeltmannsforetak.

Om du starter med verdens beste nettbutikkløsning, men bommer på markedsføring og vareflyt, så vil du ikke lykkes.

3. Vurder en partner

Vurder en partner med helt andre egenskaper enn deg selv. Jeg liker å si at to gode partnere som utfyller hverandre bør bruke høyre- og venstre hjernehalvdel. Da får man både analytikeren som holder skuta på rett kjør og den kreative som kommer opp med ideene som får skute videre fremover, raskere og mer effektivt.

En god partner gjør at du sover bedre om natten om noe går feil, da det alltid er noen å dele både gleder og sorger med. En god partner avlaster deg også fra mye av arbeidet, som er kritisk for å få nettbutikken fremover.

Husk at det er bedre å eie halvparten av en suksessful bedrift, enn det er å eie hele bedriften ingen har hørt om.

4. Sett av tid (og penger) til innovasjon og fremgang

Mange nettbutikker når en naturlig takhøyde hvor de ikke klarer å vokse mer. Som oftest er ikke dette fordi de når hele markedet, men fordi de har nådd sine egne begrensninger. De er rett og slett ikke i stand til å dra nettbutikken videre.

Det er viktig å alltid sette av tid til ting som får nettbutikken fremover. Regnskap, pakking og lagerarbeid er ikke ting som får deg videre til neste nivå. Nye markedsføringskanaler, nye produkter og innovasjon i nettbutikk er det som får deg fremover.

5. Involver deg i bransjen

Gjør deg kjent med det som skjer i norsk netthandel. Delta på eHandelsdagen og LOAD. Abonner på nyhetsbrevene til aktørene i bransjen, selv om du ikke er kunde. Meld deg inn i faggrupper på linkedin. Les svenskenes nettavis. Følg også med på Ole Martin Evensmo.

Er du ikke der det skjer, så vil du gi glipp av informasjon konkurrentene dine får.

6. Respekter din egen fritid

Ulempen med å være nettbutikkeier er at dine “lokaler” er tilgjengelige fra hvor som helst, enten du er på kontoret, på hytta eller på bussen. De fleste vil se på dette som en fordel, men om man ikke klarer å respektere egen fritid vil det fort bli en ulempe.

  • Du tjener ikke mer på å følge med på Google Analytics hver 15 minutt.
  • Du tjener ikke mer på å sjekke FB på bussen.
  • Du tjener ikke mer av å lese eposten kl 23.00 på kvelden, like før leggetid.

Husk at om du sitter på bussen og en viktig mail som krever at du må jobbe litt med svaret kommer inn, så får du uansett ikke gjort noe med det nå. Det eneste du får ut av det er at du blir sittende og tenke på det helt til du kommer foran en maskin. Om det samme skjer før du legger deg vil du ikke klare å sove og om det skjer før du er på vei inn i et selskap, så vil du bli den kjedeligste personen på festen.

Respekt din egen arbeidstid og fritid.

7. Få på plass tracking – fra dag 1.

Få på plass Google Analytics fra dag 1. Støtter ikke din plattform Google Analytics med sporing av salg, så er det en utdatert plattform du bør styre unna.

Om du ikke tracker det som skjer i butikken, så jobber du i mørket. Det er alfaomega å vite hvor salgene kommer fra, slik at du vet hva du skal satse mer på og vet hva du må slutte med.

End of discussion!

8. Ikke vent for lenge

For mange nettbutikker taper kampen før de i det heletatt kommer seg på lufta. Typiske ting jeg ser er følgende:

  • Man har 5 000 produkter som skal legges inn det. Dette tar ca. et år selv for en rask person.
  • Man venter på siste kolleksjon fra en av de 10 leverandørene.
  • Ikke fornøyd med designet – det må være perfekt først.
  • Det er bedre å starte etter sommeren, fremfor før sommeren (og vi er nå i februar).

Unnskyldningene for å skyve på lansering har vært mange. I nettbransjen må man jobbe raskt og snu seg raskt. Bruker man for mye tid på å planlegge en liten start-up, så har man allerede et dårlig utgangspunkt.

Legg inn noen produkter i noen utvalgte kategorier, kjør på med et OK design og kom deg i gang! Du kan oppdatere nettbutikken underveis og mest sannsynlig så vil ikke kundene komme av seg selv uansett, så da kan du like så godt starte i “soft-modus”.

Dette var mine 8 tips. Har du noen tips å dele med de som ønsker å starte egen nettbutikk?

zp8497586rq

Kenneth Dreyer

Rådgiver at Inevo
Dette er min personlige blogg. Jeg er lidenskapelig opptatt av teknologi, markedsføring og design. Dette vil i hovedsak være temaene på bloggen min.

Latest posts by Kenneth Dreyer (see all)

5 thoughts on “8 tips til deg som skal starte nettbutikk

  1. Gode tips og bra skrevet! :)

    Kan legge til 2 tips slik at det blir et rundere tall på dette :)

    9. Ikke undervurder at regnskapsføringen kan by på utfordringer, dersom man skal starte nettbutikk for første gang. Vær trygg på hvordan dette skal løses, eller ansett noen til å gjøre den jobben.

    10. Hold et godt øye med hva konkurrentene i bransjen gjør, tenk etter hvorfor de gjør som de gjør, og se om man kan gjøre ting bedre. :)

  2. Gode råd dette. Kjenner meg igjen i alle sammen!

    En sak som jeg opplever at svært mange glemmer før de starter, er å definere sin målgruppe. Desto tydeligere denne er, desto enklere blir det å drive nettbutikken. La meg ta et eksempel:

    I dag er det mange nettbutikker som selger kjøkkenutstyr og annen elektronikk på nett, som selges til ”alle”. Det er derimot ingen som har forsøkt å ta posisjonen som nettbutikken for hobbykokker. Om du bestemmer deg for denne målgruppen, bør du se på hva hobbykokken ønsker å kjøpe. Han vil selvsagt ha elektrisk kjøkkenutstyr, men kanskje også dekketøy, grill, kaffemaskin, kokkekniver og stekepanner. La oss heller ikke glemme matvarer, kokebøker, matlagingsblader og kaffebønner. Og kanskje også kokkekurs, reiser og vinsmakingskurs. Du trenger selvsagt ikke begynne med alt sammen, men på sikt bør målet være å bli en totalleverandør for din målgruppe. I tillegg til at det blir lettere å velge hva du skal selge, er det også enklere å markedsføre nettbutikken. Du trenger ikke bruke penger på de store nettsidene, men kan f.eks heller samarbeide/annonsere med bloggere og annonsere på matnettsider. Dialogen med kundene blir også mye enklere i sosiale medier om du ikke forsøker å være best på alle produktområder, men holder deg til det målgruppen er opptatt av.

  3. Veldig bra skrevet og gode tips.
    Kjekke tips også for meg som føler jeg har lykkes med netthandel selv om butikken fremdeles er liten… jeg lever i alle fall av den og da er det suksess for meg ;)
    Er ikke helt enig i tipset over her om å følge med på konkurrentene da. Selvsagt lurt å følge med “med et halvt øye” men man blir heller ikke bedre av å ergre seg over om konkurrentene er noen kroner billigere eller at konkurrentene har et produkt man ikke har selv. Det er jo ikke sikkert de selger noe av det likevel.
    Tror man må ha aller mest fokus på sitt eget prosjekt, hvertfall er det dette som fungerer best for meg.

    Største utfordringen med å drive nettbutikk i dag er vel egentlig at man er avhengig av de skyhøye prisene til posten/ Tollpost mens de utenlandske nettbutikkene slipper med en mye lavere prisliste når de sender til samme mottakere i Norge.

Comments are closed.