Er du en del av vurderingssettet?

Begrepet “vurderingssett” er et ord jeg ikke synes får nok oppmerksomhet av oss markedsførere som jobber med digitalt. Først av alt, la oss ta et steg tilbake. Hva er et vurderingssett? Det er mange definisjoner og forklaring på dette, men jeg liker å holde det simpelt:
do homework online

Et vurderingssett er de merkevarer eller produkter en potensiell kunde vurderer som aktuelle for den oppgave eller problem de ønsker å løse.

Om du skal kjøpe deg en ny bil, så er det kanskje bare enkelte merker som får være med i vurderingsettet. For min del vil jeg vurdere BMW og Audi neste gang jeg skal kjøpe ny bil. Jeg har et oppmerksomhetssett som spenner over flere bilmerker, men det er bare disse jeg vil vurdere. Dette er et sterkt vurderingssett og det vil være vanskelig for andre bilmerker å komme inn i dette.

Litt annerledes var det når jeg skulle velge regnskapsfører for min bedrift i fjor. Fra før av hadde jeg ikke kjennskap til noen regnskapskontorer, så derfor var vurderingssettet mitt tomt når jeg startet letingen etter en god regnskapspartner. Jeg hadde bare et kriterie: de skulle drive digital regnskapsføring.

Jeg startet med å søke etter regnskapskontorer. De fleste hadde kjedelige nettsider og fortalte det samme. Få nettsider ga et førsteinntrykk verdt å huske. Noen svært få andre hadde noen velskrevne ord jeg følte snakket til meg som kunde.

Totalt ble jeg sittende med 4 regnskapskontor jeg ville kontakte, ut av en liste på over 30 kontorer som møtte mine kriterier. Dette betyr at 26 regnskapskontorer ikke fikk sjansen til å pitche meg over telefon eller gjennom et møte, nettopp fordi jeg ikke fikk noe positivt førsteinntrykk av de. Når de ikke tar vare på sin egen kommunikasjon blir jeg usikker på om de er flinke til å ta vare på sine egne kunder. De 4 regnskapskontorene jeg satt igjen med ble sluttresultatet av vurderingssettet mitt.

En forkortet versjon av mitt vurderingsett kunne sett slik ut (med fiktive bedriftsnavnnavn):

Vurderingssett

Det store spørsmålet du må stille for din bedrift er om dere er gode nok til å havne i vurderingssettet. Hva slags inntrykk gir din nettside? Hva slags inntrykk gir de andre salg- og markedsføringsaktivitetene dere driver med?

For å bli en del av det totale settet og oppmerksomhetssettet må du jobbe med synlighet. For å gå fra oppmerksomhetssettet til vurderingssettet må du jobbe å skape et bra førsteinntrykk og ha en nettside (eller andre plattformer) som kommuniserer bra. For å bli valgt, må du være bedre en konkurrentene dine.

765qwerty765

Kenneth Dreyer

Rådgiver at Inevo
Dette er min personlige blogg. Jeg er lidenskapelig opptatt av teknologi, markedsføring og design. Dette vil i hovedsak være temaene på bloggen min.

Latest posts by Kenneth Dreyer (see all)

Comments are closed.